Verschenen in het magazine van Juni 2018
5 Juli 2018 //
Peter Ooms
“In uitbesteden aan externe partijen geloof ik niet”
CFO’s en accountingverantwoordelijken blijken steeds minder te vinden voor het outsourcen van hun processen. Zij mikken eerder op het centraliseren van de processen en een hogere graad van automatisering. Reacties van Jan Derycke (Brussels Airlines), Wim Verplancke (Bekaertdeslee) en Francis Burke (Deme) tijdens een rondetafel over accounting.

“De financiële processen van Brussels Airlines zijn nu in Brussel gecentraliseerd. Afdelingen in andere landen hebben we teruggeschroefd of zelfs afgebouwd. Het resultaat is dat daar een aantal medewerkers zijn afgevloeid en dat er in Brussel een aantal zijn bijgekomen. In mijn ervaring is outsourcen niet altijd een ideale oplossing. Het kan alleen voor grote volumes van heel eenvoudige taken”, zegt Jan Derycke.

 

 

 

Snelheid en kwaliteit


Wim Verplancke: “Wij werken eveneens aan een centralisering. Dat is nu al het geval voor de Europese activiteiten, die we centraliseren in het hoofdkwartier in België. Straks zie ik ook de Amerika’s samenwerken. We overwegen wel om wat manuele operaties onder te brengen bij een van onze dochters in Azië, maar in uitbesteden aan externe partijen geloof ik helemaal niet.”

 

Francis Burke deelt de mening van zijn twee gesprekspartners over uitbesteden aan externe partijen. “Dit komt de snelheid en kwaliteit niet ten goede. Daarom mikken we op verdere centralisatie en automatisering. Er zijn een resem tussenstappen: het systematisch gebruik van bestelbonnummers (PO’s), elektronische facturen, digitale goedkeuringsprocedures... We moeten ervoor zorgen dat we dit efficiënt en gebruiksvriendelijk overbrengen naar de gebruikers zodat ze geen uitvluchten vinden om deze middelen niet te gebruiken. Voor mij ligt de ultieme oplossing in een gedigitaliseerde factuur die via three way match (bestelbon, leverbon, factuur) zo automatisch mogelijk wordt verwerkt. Intussen digitaliseert Deme alle binnenkomende facturen, want de invoering van de e-invoice gaat te traag.”

 

Onrust


“Wij merken dat bijvoorbeeld de leveranciers van kerosine wel heel consequent werken met elektronische facturen”, zegt Jan Derycke. “Tegelijk stel ik vast dat sommige luchthavens ons facturen bezorgen op drie verschillende manieren, waaronder één waarbij de oorspronkelijke XML-factuur als PDF wordt opgestuurd.” Francis Burke: “Je hoort ook wel de discussie over bedrijven die geen facturen betalen waarop het bestelbonnummer niet vermeld is. Dat is vandaag bij ons niet mogelijk.”

 

“Bij Bekaertdeslee zouden we een dergelijke maatregel ook niet kunnen doorduwen. Het zou het leven van leveranciers heel moeilijk maken en daarom veel onrust in de eigen organisatie veroorzaken”, besluit Wim Verplancke.