Verschenen in het magazine van Juni 2018
5 Juli 2018 //
Peter Ooms
“De trend naar digitalisering brengt discussies op gang over tarieven”
Softwarehuis Sage lanceert een platform om boekhoudkantoren toe te laten veel meer taken te automatiseren. Dat levert die kantoren flink wat tijdwinst op.

Cloud Demat moet het mogelijk maken facturen en andere documenten volledig digitaal te verwerken en de rapporten en verslagen via de cloud weer te presenteren aan de bedrijven en andere betrokkenen. De klanten van Sages boekhoudsoftware krijgen door de samenwerking met Clearfacts (digitalisering- en cloudtechnologie), Codabox (digitale rekeninguittreksels, loongegevens en inkomende facturen), Silverfin (beheerssoftware en tools voor fiduciaires), Intellifin en Emasphere (rapportering en dashboards) en Companyweb (handelsinformatie) toegang tot een resem van functionaliteiten die het werk vereenvoudigen. Doelgroep zijn zowel de boekhoudkantoren als hun klanten.

 

Ecosysteem


“Tot nu toe stonden accountants vooral bekend als cijfermensen. Dankzij dit platform zien ze veel repetitieve taken geautomatiseerd en kunnen ze zich meer richten op het coachen van hun klanten”, zegt Alex Dossche, managing director van Sage Belux. “De sterkte van dit ecosysteem ligt in de samenwerking van verschillende grote spelers met elk hun respectieve specialiteit, waardoor het geheel meer is dan de som van de afzonderlijke delen.”

 

Pieter Evenepoel van Clearfacts: “Tegelijk is er geen exclusiviteit. Wij blijven onze toepassing ook aanbieden aan boekhoudkantoren die geen klant zijn van Sage. We werken ook mee aan andere platformen.” Alex Dossche vindt de openheid naar andere partijen het unieke aan het platform. “In een omgeving met veel overnames van boekhoudkantoren moet het mogelijk zijn om het platform ook te gebruiken in samenwerking met andere softwarepakketten. Die mogelijkheid laten we nu expliciet open. Een boekhouder maakt de boekingsvoorstellen en die kunnen daarna worden uitgevoerd in Sage Bob, maar ook in een ander pakket.”

 

Verwerking gratis?


Door een verregaande automatisering krijgen de boekhoudkantoren de mogelijkheid om de verwerkingstijd rond facturen te verminderen. Zo komt tijd vrij voor meer ondersteuning aan de klanten in de bedrijven. “Dat is een algemene evolutie bij boekhoudkantoren. Ze boeken meer omzet door meer consulting en coaching van hun klanten”, zegt Reginald Nobels van Emasphere.

 

Tegelijk brengt de trend naar digitalisering discussies op gang over tarieven. “Klanten die nu zelf zorgen voor digitale facturen gaan ervan uit dat die haast automatisch worden geboekt. Daarvoor willen ze dan niet meer betalen. Kantoren moeten een extra aanbod aan diensten hebben om dat te compenseren. Anderzijds zie ik fiduciaires in Nederland die het al helemaal omdraaien: zij bieden de verwerking gratis aan, maar willen dan wel geld verdienen met advies en coaching”, besluit Elien Vandenbroucke van Silverfin.