Verschenen in het magazine van Juni 2018
11 Juli 2018 //
Patrick Verhoest
Antwoorden op niet-gestelde vragen
Jos Milissen is finance director bij ManpowerGroup Belux. De grootste bekommernis van de wagenfan in tijden van stijgende concurrentie? Het behouden van de marge.

Terwijl Jos Milissen de Renault Scenic dCi 130 de Brusselse ring opstuurt, wijst hij naar een ons kruisende Volvo XC60. “Dat wordt mijn volgende bedrijfswagen. Vandaag rijd ik met een sportieve BMW4: een aparte wagen en daar hou ik van. Ik koos voor een coupé in M-versie. Binnenkort stap ik over naar Volvo. Ik zit dagelijks tot twee uur achter het stuur. De vele veiligheidsaspecten van het merk gaven de doorslag bij het nemen van mijn beslissing. Aangezien ik in een Amerikaans bedrijf werk, bel ik ’s avonds vaak met mijn collega’s vanuit de wagen.”

 

Goede prijzen afdwingen

Jos Milissen beheert een park van 620 wagens. Een aantal medewerkers heeft een wagen nodig voor werkverplaatsingen, maar bij de meesten gaat het om een salariswagen. “We beperken ons tot een paar constructeurs: de Audi/VW/ Skoda-groep en de Fiat-groep. Voor het management is er ook BMW. Zo kan je goede prijzen afdwingen. Om de kosten te drukken, werken we ook met twee leasingmaatschappijen. Verzekeringen sluiten we om diezelfde reden apart af. Mijn Amerikaanse collega’s begrijpen vaak het belang niet van onze wagenpolitiek. Als ik uitleg hoe de kost van de werkgever en het nettoloon van de werknemer zich hier tot elkaar verhouden, vallen ze achterover.”

 

Doelstellingen helpen realiseren

Jos Milissen startte negentien jaar geleden bij het uitzendbedrijf. Voordien was hij onder meer bij Remi Claeys Aluminium aan de slag. Hij werkte een tijdlang internationaal voor ManpowerGroup. Ook IT viel een periode onder zijn bevoegdheid. “Vandaag ben ik hoofdzakelijk bezig met marge en productiviteit. Ons hoofddoel is helpen bij efficiëntieverbeteringen van de operationele afdelingen. We spitten contracten uit en bereiden onderhandelingen voor over volumes en prijzen. Dat soort discussies aangaan met de operationele collega’s is een deel van onze opdracht.”

 

“Onze consultants en managers zijn erg dienstgericht. Dat maakt de interne discussie niet gemakkelijk. Vaak betekent meer service minder marge of een lagere rentabiliteit. Ik heb drie controllers die de commerciële medewerkers lastige vragen stellen. De samenwerking verloopt wel steeds vlotter. Voor mij is een goede controller iemand die antwoorden geeft op niet-gestelde vragen. We proberen partners te zijn die helpen om de doelstellingen te realiseren.”

 

Op zoek naar meer marge

Jos Milissen en zijn team gaan voortdurend op zoek naar rentabiliteit en marge. Vaak gebeurt dat via het automatiseren van processen, maar ook vaak via het aanbieden van nieuwe diensten. “Je moet service aanbieden met meer marge, zonder de toegevoegde waarde voor de klanten uit het oog te verliezen. De klanten willen ook geld verdienen en efficiënt werken. Ze hebben niets aan een goedkoop uitzendbureau als de uitzendkrachten geen goed werk leveren. Je moet kwaliteit blijven aanbieden.”

 

In de zoektocht naar rentabiliteitsverbetering werkt Jos Milissen aan het centraliseren van een aantal functies, zoals de administratie in de kantoren, de planning en een deel van de rekruteringsactiviteiten. “We besteden onze boekhouding uit aan een partner in Indië. We werken zo veel mogelijk met moderne tools – meestal in de cloud – om ook onze backoffice-efficiëntie te verhogen.”

 

Toekomst voorbereiden

Jos Milissen maakt een sterke scheiding tussen accounting en controlling. “Accounting brengt het verleden in kaart en zorgt voor een accurate rapportering. Nadien gaan mijn controllers aan de slag. Ze analyseren de cijfers en gebruiken die kennis om de toekomst te voorspellen. Ik steek veel meer tijd in de toekomst dan in het heden. Als nieuweling in de sector dacht ik dat uren verkopen simpel was. Maar ik stel na twee decennia vast dat het een ingewikkelde wereld is. Ontwikkelingen als de taxshift, de digitalisering van de sector en de complexer wordende vragen van onze klanten houden het landschap constant in beweging. Je moet alert en creatief blijven. Dat houdt ook de job boeiend.”

 

Technische mankementen

Jos Milissen mikt de wagen zorgvuldig terug in een kleine parkeerplaats aan de hoofdzetel van ManpowerGroup. Hij merkt op dat de wagen mooi is afgewerkt en stil rijdt. “Ik had ooit drie keer een Renault. Maar de laatste – een Velsatis – deed het niet goed. Na drie jaar van technische mankementen maakte ik me er uit pure ellende van af. Ik stapte over naar BMW en zit nu aan mijn derde Duitse wagen. Nog even.”