26 April 2017 //
Geert Degrande
The Baby’s Corner zet zich schrap
“We bewijzen op ons niveau dat een nauwe betrokkenheid van de CFO bij de business wel degelijk positieve resultaten oplevert,” zegt Geert Wulteput van The Baby’s Corner in Nazareth.

Colruyt maakte vorige week bekend dat het 12 miljoen euro investeert in dochter Dreambaby. De bedoeling zou zijn om met die forse financiële injectie nog twaalf nieuwe vestigingen te openen naast de 23 die er nu al zijn. Geert Wulteput, CFO van de kleine zelfstandige concurrent The Baby’s Corner uit Nazareth, zit niet in zak en as bij het horen van een dergelijk bericht. “Wij beschikken natuurlijk niet over de diepe zakken van een distributiegigant als Colruyt, maar de aankondiging is voor ons juist een aansporing om nog harder in te zetten op een combinatie van kostenefficiëntie en innovatie.”

“Natuurlijk moet je even slikken als je leest dat een concurrent die verschillende winkels uitbaat zich zomaar even mag gaan laven aan de geldkraan van het moederbedrijf”, zegt Geert Wulteput. “Anderzijds kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat vermelde operatie eerder een maatregel is om een situatie uit het verleden recht te trekken dan een strategie om verdere expansie te financieren.”

Geert Wulteput ziet in de aangekondigde terbeschikkingstelling van vers geld ook een bevestiging van het feit dat ook grote ketens niet ontsnappen aan de marktwetmatigheden. “Het is voor niemand een geheim dat de retailmarkt het momenteel behoorlijk moeilijk heeft. En hoewel een geboorte natuurlijk altijd een reden tot feest blijft en ouders en familie dat nog altijd blijven vieren zoals het hoort, is ook de situatie op de markt van de babyproducten niet echt rooskleurig. Het gedaalde consumentenvertrouwen als gevolg van toenemende onzekerheid over het behoud van jobs, het dalend aantal geboortes en de steeds grotere aandacht voor de circulaire economie met ook vaak een hergebruik van artikelen, zijn stuk voor stuk factoren die het momenteel niet gemakkelijk maken voor retailers die babyproducten verkopen. Sommige winkels verdwijnen wel, maar dat betekent niet dat andere partijen automatisch hun omzet kunnen overnemen. En e-commerce en branchevervaging zetten in combinatie met de hoge servicegraad die retailers van babyartikelen moeten geven, eveneens de rentabiliteit onder druk.”

Als CFO van een kleine zelfstandige speler moet Geert Wulteput dan ook de inkomsten en uitgaven bijzonder alert opvolgen. “Door te blijven streven naar een doorgedreven meerwaarde voor onze klanten, door specialisatie in welbepaalde niches en door een omnichannelstrategie, slagen we erin ons te onderscheiden en ook klanten aan te trekken die niet in onze onmiddellijke omgeving wonen. Door tegelijk bijzonder strak de kosten in het oog te houden, kunnen we rendabel blijven. We zijn natuurlijk maar een klein familiebedrijf, maar we bewijzen op ons niveau wel dat een nauwe betrokkenheid van de CFO bij de business wel degelijk positieve resultaten oplevert.”