Verschenen in het magazine van 2017 juni
11 Juli 2017 //
Geert Degrande
The Baby’s Corner zet zich schrap
Inkomsten en uitgaven bijzonder alert opvolgen: voor The Baby’s Corner in Nazareth is dat nodig om rendabel te blijven. “We bewijzen op ons niveau dat een nauwe betrokkenheid van de CFO bij de business positieve resultaten oplevert”, zegt CFO Geert Wulteput.

Kostenefficiëntie en innovatie

Colruyt maakte onlangs bekend dat het twaalf miljoen euro investeert in dochter Dreambaby. De bedoeling zou zijn om met die forse financiële injectie twaalf nieuwe vestigingen te openen naast de huidige 23. Geert Wulteput, CFO van de kleine zelfstandige concurrent The Baby’s Corner in Nazareth, zit niet in zak en as bij het horen van een dergelijk bericht. “Wij beschikken natuurlijk niet over de diepe zakken van een distributiegigant als Colruyt, maar de aankondiging is voor ons juist een aansporing om nog harder in te zetten op een combinatie van kostenefficiëntie en innovatie.” 
“Natuurlijk is het even slikken als je leest dat een concurrent die verschillende winkels uitbaat zich even mag gaan laven aan de geldkraan van het moederbedrijf”, zegt Geert Wulteput.

 

Marktwetmatigheden

De CFO ziet in de aangekondigde terbeschikkingstelling van vers geld een bevestiging van het feit dat ook grote ketens niet ontsnappen aan de marktwetmatigheden. “Het is voor niemand een geheim dat de retailmarkt het momenteel behoorlijk moeilijk heeft. Hoewel een geboorte een reden tot feest blijft en ouders en familie dat nog altijd vieren zoals het hoort, is ook de situatie op de markt van de babyproducten niet echt rooskleurig. Het gedaalde consumentenvertrouwen als gevolg van toenemende onzekerheid over het behoud van jobs, het dalend aantal geboortes en de steeds grotere aandacht voor de circulaire economie – met vaak een hergebruik van artikelen – zijn stuk voor stuk factoren die het momenteel niet gemakkelijk maken voor retailers die babyproducten verkopen. Sommige winkels verdwijnen wel, maar dat betekent niet dat andere partijen automatisch hun omzet overnemen. E-commerce en branchevervaging zetten, in combinatie met de hoge servicegraad die retailers van babyartikelen moeten geven, de rentabiliteit eveneens onder druk.” 

Streven naar meerwaarde

Als CFO van een kleine zelfstandige speler dient Geert Wulteput inkomsten en uitgaven dan ook bijzonder alert op te volgen. “Door te blijven streven naar een doorgedreven meerwaarde voor onze klanten, door specialisatie in welbepaalde niches en een omnichannelstrategie, slagen we erin ons te onderscheiden en ook klanten aan te trekken die niet in onze onmiddellijke omgeving wonen. Door tegelijk bijzonder strak de kosten in het oog te houden, blijven we rendabel. We zijn natuurlijk maar een klein familiebedrijf, maar we bewijzen op ons niveau dat een nauwe betrokkenheid van de CFO bij de business wel degelijk positieve resultaten oplevert.”