26 September 2018 //
Belgische consumenten bankieren massaal via smartphone
Meer dan 80% van de Belgen verricht betalingen via zijn smartphone

In de studie “EMEA Digital Banking Maturity 2018” vergelijkt Deloitte 6 Belgische banken met 238 banken en 10 startups in de financiële technologie (FinTechs) uit 38 landen om te bepalen waar de Belgische banken staan op het gebied van digitale dienstverlening.

  • Een moderne en intuïtieve mobiele gebruikservaring is een van de criteria die digital champions in het digitaal bankieren definieert en hen onderscheidt van gewone digitale gebruikers en digital latecomers. In vergelijking met consumenten in andere Europese landen verkiest de Belg zijn smartphone boven bankieren op het internet. 45% van de Belgen grijpt in de eerste plaats naar zijn smartphone voor bankzaken. Meer dan 80% doet ook zijn betalingen het liefst via de mobiele weg. Dat is een van de hoogste scores in Europa, enkel Nederland en Spanje doen het beter.
  • Belgische banken zijn eerder gericht op gebruiksvriendelijkheid dan op een variatie aan functionaliteiten. Aangezien er weinig vraag is van de klant naar meer functionaliteiten, staan de Belgische banken ook niet onder druk om een breder pakket digitale diensten te ontwikkelen zoals in landen als Polen en Spanje. Dit wel echter niet zeggen dat na een aantal jaren Belgen zullen overgaan tot een verdere digital adoptie. Belgen starten langzamer in een digital transformatie, maar gaan voor een meer specifieke uitbreiding. In termen van algemene digitale maturiteit hinken de Belgische banken dus achterop.