14 September 2017 //
CFO in een tweemansbedrijf
Kan een bedrijf waarvoor slechts twee mensen vast aan het werk zijn ook een CFO hebben? Eigenlijk wel, bewijst Florence Debruyne van het jonge Belgische modelabel Mooiloop. Als zakelijke verantwoordelijke beheert zij de financiële processen die in de modebranche behoorlijk complex zijn en stuurt zij ook mee de strategie aan.

Mooiloop – Zuid-Afrikaans voor “het ga je goed” - is het label van Alison Van Autreve, die het roer overnam van haar moeder Elise Thomas. Bij de kenners van het modevak bouwde het label een mooie reputatie op met eigenzinnige kleuren, prints, materialen en pasvormen.

Voor de herfst-wintercollectie 2017-2018 is de ontwerpster in zee gegaan met een nieuwe zakenpartner : Florence Debruyne. Zij haalde na haar economische studies een Master in Fashion Management in Londen, liep daarna stage bij Vivienne Westwood om vervolgens ervaring op te doen bij een Belgisch confectieatelier. Ze neemt vanaf dit seizoen de zakelijke kant en de controle over de productie op zich.

“Schaalgrootte is de belangrijkste uitdaging voor een klein Belgisch modelabel”, zegt ze. “Daarom moeten we inzetten op groei, zowel in België als in het buitenland. Voor het ontwikkelen van de collectie en het commercialiseren van het merk lopen de vaste kosten hoog op. Er is dus een voldoende grote omzet nodig om die terug te verdienen. Het is ook de reden waarom we een flagship store hebben geopend. Dat moet het merk een boost geven en voor extra omzet zorgen. Momenteel zijn de kleren van onze collectie te koop in een twintigtal winkels in België en Nederland. Dat is voldoende om rendabel te zijn omdat we nog geen vaste medewerkers op de payroll hebben, maar we willen de komende jaren echt groeien.”

Florence Debruyne werkt mee aan het uitzetten van de groeistrategie maar houdt ook nauwlettend de kosten in de gaten. “De productiekost van de stoffen moeten wij volledig voorfinancieren, want dit loopt enkele maanden voor op de levering aan de winkels. Voor de productie zelf hebben wij voldoende lange betalingstermijnen kunnen afspreken. Maar mode blijft een risicovolle branche. Als wij op het einde van het seizoen te grote stockoverschotten hebben, zakken die heel snel in waarde. Maar we vertrouwen erop dat we door onze eigen prints voldoende klanten kunnen overtuigen. We hebben voor een welbepaalde niche gekozen en daarom zijn online en de Primarks van deze wereld niet echt concurrentie voor ons. Wie een beetje nadenkt over de prijzen die Primark hanteert, moet toch weten dat er in de productie zaken moeten zijn die ethisch niet kloppen. Onze knopen alleen al kosten meer dan een topje bij Primark.”