Verschenen in het magazine van Juni 2018
11 Juli 2018 //
Jo Cobbaut
Creëer een breder perspectief
“Je kijkt niet enkel door een cijferbril, maar ook door een ondernemersbril, op zoek naar opportuniteiten”

In het managementdiscours van de voorbije jaren valt veel de term klantgerichtheid. Voor de financiële afdeling betekent dit dat ze zeer nauw dialogeert met de operationele afdelingen. Bij Bekaert, waar CFO Beatríz García-Cos Muntañola een intensieve samenwerking opzet met verkoop, worden de financiële medewerkers ingebed in de commerciële teams. Finance heeft bijvoorbeeld prijszettingsmodellen ontwikkeld die de verkopers meer zicht geven op de kredietwaardigheid van de klanten. Zo kunnen ze klanten beter bedienen op maat. (p.6 e.v.)

 

Ook voor Jos Milissen, finance director bij ManpowerGroup Belux, is het belangrijk dat finance de backoffice verlaat en zich integreert in de operationele processen. “Ons hoofddoel is helpen bij efficiëntieverbeteringen van de operationele afdelingen. We spitten contracten uit en bereiden onderhandelingen voor over volumes en prijzen.” (p.28 e.v.)

 

Die trend pikten we ook op toen we samen met Oracle een gespreksdag opzetten met dertig CFO’s rond technologie en ‘the augmented CFO’. De impact van technologie wordt steeds duidelijker. Een van de aanwezigen illustreert voor de CFO: vandaag sluiten we de boeken af en CFO’s verklaren achteraf de afwijkingen tussen cijfers en budget. Nu wordt het mogelijk om actuele data te gebruiken tijdens het verwerken en om trends te signaleren. “Zo heb je impact op de business”, concludeert Joris Van Malderen van Accenture. “Je kijkt niet enkel door een cijferbril, maar ook door een ondernemersbril, op zoek naar opportuniteiten voor je bedrijf. Gisteren spendeerde je misschien vier dagen aan reconciliatie van spreadsheets en één dag aan interactie met de operationele collega’s. Morgen kan die verhouding omgekeerd zijn.” (p.22 e.v.)

 

Tot slot staan we even stil bij de restyling van dit magazine, een oefening die we weldra ook doen voor het digitale aanbod. We kunnen daarvoor rekenen op de gerenommeerde art directors Sanny Winters en Tim Oeyen. Dankzij hen krijgt het magazine een rustig ritme en een heldere vorm. Een leesblad met pagina’s die op zich al sterke beelden zijn.

 

Zij gaven ook vorm aan een paar nieuwe rubrieken. De financiële afdeling komt beter uit de verf als we die vanuit verschillende perspectieven belichten (Wie zei hier ook alweer ‘niet enkel door een cijferbril’?). Let bijvoorbeeld op de rubriek over studenten en hun professoren/mentoren. Financieel talent is schaars en we kunnen het niet vroeg genoeg in kaart brengen.

 

Ons magazine signaleert tien keer per jaar trends die zich duidelijk aftekenen. Ons digitaal aanbod zal korter op de bal zitten. Met zorgvuldig gekozen stukjes actualiteit ontstaat een mozaïek die voortdurend beweegt op de polsslag van actualiteit en sociale media. Daarover hoort u na de zomer meer.