1 Maart 2018 //
Data analytics: focus op de verrassing
De ontwikkelaar van de boekhoudsoftware Quicken negeerde jarenlang de meest opvallende vaststelling in zijn gebruikersenquêtes.

McKinsey maakte een overzicht van de belangrijkste zaken die bedrijven kunnen doen om hun gegevens te gebruiken om geld te verdienen. Een bijzondere tip is: savour the surprise, geniet van de verrassing. Als voorbeeld geeft het consultingkantoor een video van Scott Cook van Intuit, een ontwikkelaar van boekhoudsoftware. In de enquêtes naar de gebruikers zat telkens weer de vraag: waar gebruikt u onze software? De helft van de gebruikers antwoordde: op kantoor. “Dat was vreemd. We hadden toen een product voor de boekhouding van huishoudens, niet voor bedrijven. We gingen er daarom vanuit dat mensen hun facturen van thuis meebrachten naar het werk. Pas jaren later hebben we besloten om eens goed te onderzoeken waarom mensen die vraag fout beantwoordden. Toen gingen we de gebruikers bellen om meer te weten en soms kwamen we ook kijken hoe ze Quicken gebruikten. We zagen toen dat het product gebruikt werd voor de boekhouding van bedrijven, maar door mensen die geen boekhouders zijn. In kleine bedrijven is het vaak de secretaresse of de echtgenote van de baas die de boekhouding moet doen en die mensen hebben nood aan een heel eenvoudige software.”
Scott Cook zegt dat de hele sector van de boekhoudpakketten er toen nog van uit ging dat ze software voor boekhouders maakten, terwijl dat bijlange na niet hun grootste markt is.
Zie video.