12 September 2018 //
Duivels gezellig seminarie
Het Credit Café maakte zijn belofte helemaal waar: drie boeiende presentaties over het kredietbeheer bij Sioen, AgfaHealthcare en Umicore werden gevolgd door een bezoek aan de brouwerij van Duvel. Hoeft het nog gezegd dat het achteraf heel gezellig werd.

Doe het zelf met excess of loss verzekering
Tom Vantyghem (kredietmanager van Sioen en columnist van FDMagazine) vertelt ons dat Sioen zweert bij een doorgedreven professionele risico-inschatting in eigen huis. “Wij focussen op de facts, figures en feeling. Facts komen van verschillende bronnen, maar in de eerste plaats de kennis die verkopers hebben over hun klanten. Daarnaast verzamelen we zo veel mogelijk informatie over die klanten. Die gegevens brengen we samen in ons ERP en kunnen zo in ons eigen algoritme terechtkomen waarmee we het kredietrisico van elke klant berekenen. Op basis daarvan verdelen we onze klanten ook in verschillende risicoklassen zodat we ze ook op een andere manier kunnen benaderen. Doel is om het aantal bedrijven in de grijze zone zo klein mogelijk te maken zodat we die nauwgezet kunnen opvolgen. Het gevoel van de verkopers én de kredietmanagers speelt hoe dan ook een rol. Uiteindelijk nemen we nog een verzekering om ons te beschermen tegen een groot verlies.”


Elke dag is anders
Luc De Wilde kondigde meteen al nieuws aan door de nieuwe groepsstructuur te verduidelijken waarbij onder de Agfa-Gevaert Group nog twee bedrijven blijven bestaan: Agfa NV en Agfa HealthCare NV. Dat laatste zal zich enkel nog focussen op de IT-systemen voor ziekenhuizen. De beeldvorming wordt ondergebracht bij Agfa en bij andere activiteiten zoals Graphics, Imaging, Specialty Products. “We zijn een zeer internationale groep. Onze producten zijn aanwezig in de helft van alle ziekenhuizen ter wereld. Dat maakt ons heel afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen. Dat maakt dat we na een tweet van een president onze aanpak heel snel moeten kunnen aanpassen. Kredietmanagement wordt dan meteen change management. Daarbij is het belangrijk dat ik een proactieve en ondersteunende rol speel voor het beleid van het bedrijf. Dat kan alleen als ik niet enkel met een goed advies kan komen, maar dat er in het bedrijf ook naar geluisterd wordt. Daarbovenop kan ik als kredietmanager ook rechtstreeks ingrijpen bij klanten om hen te helpen.”
 
Decentraal kredietbeheer
Thomas Martens van Umicore legde uit hoe hij met een klein team van vijf mensen instaat voor meer dan een miljard euro aan uitgaande facturen. “In een bedrijf van meer dan 8500 medewerkers kunnen we niet anders dan ons concentreren op de grootste risico’s. Dat doen we enerzijds door de business units zelf te laten beslissen over de manier waarop ze dat aanpakken. De catalysatorenproductie werkt voor heel andere klanten dan de recyclage van edele metalen. Dat vraagt ook een andere aanpak. Daarnaast nemen we een kredietverzekering voor het gros van de kleinere klanten, zodat we daar het beleid van de verzekeringsmaatschappij volgen. Voor de hele grote en strategische klanten heeft dat dan weer geen zin: de grote automobielconstructeurs willen garanties over de leveringen, ook als er discussies zijn over facturen. Dat moet je dus op een heel ander manier oplossen. Voor dat type klanten gebruiken we een excess of loss verzekering.”

 

Bekijk alle foto's van het Credit Café hier