5 September 2018 //
Jo Cobbaut
Een turbo voor onze scale-ups
Waar staat België op de kaart voor scale-ups? Doe maar geen moeite om het kaartje te lezen. We staan 'nergens', zo stelt Jurgen Ingels. Na startups en Fintech wil hij nu het fenomeen scale-up hoog op de agenda zetten bij beleidsmaker, financiers, ondernemers en zelfs bij het brede publiek.

Hij vertelt over zijn plannen op onze CFO Conferenz 2018, maar hier alvast wat krachtlijnen. Jurgen Ingels al eens deed voor startups en Fintech, wil hij nog eens overdoen voor scale-ups. We leerden Jurgen Ingels ooit kennen als serieel ondernemer en financier van startups. Inmiddels een bekend tv-gezicht, duwt hij vandaag het fenomeen scale-up hoger op de agenda van beleidsmakers en financiers.

 

Met het fenomeen startup zijn we inmiddels vertrouwd. We hebben er trouwens nogal wat in Vlaanderen. Helaas groeien weinig van de startups door. Het worden zelden scale-ups, zeg maar bedrijven met pakweg 3 miljoen euro aan inkomsten.

 

Waardecreatie 

Die bedrijven creëren de echte waarde in termen van tewerkstelling, toegevoegde waarde, ecosystemen voor technologie en talent en voor netwerkeffecten.

Helaas hebben wij niet eens honderd scale-ups in België, zo bedenkt Jurgen Ingels. “Je hebt vandaag dan ook al minstens 15 miljoen euro nodig.” En daar zit de knoop voor ons land: onze fondsen missen de schaal voor een dergelijk risico. Om die reden verdwijnen veel scale-ups al snel naar het buitenland.

 

Snelheid

Maar funding is niet de enige drempel. Jurgen Ingels ervaart dat Belgische bedrijven niet snel nieuwe technologie inschakelen, veel minder snel dan in bijvoorbeeld Zweden. “Tegen dat je aan een Belgisch bedrijf een nieuwe dienst of product verkocht krijgt, heeft een Zweedse scale-up al snel 15 miljoen euro aan inkomsten en een flink marktaandeel.”En snelheid blijkt cruciaal te zijn. Jurgen Ingels: “De echt beloftevolle bedrijven zijn niet die met het grootste budget of team, de grootste markt, of zelfs het beste product. Het gaat vandaag om snel je product naar de markt te brengen."

 

Een ecosystem van ondernemers

Om die reden wil Jurgen Ingels potentiële scale-ups in contact brengen met ondernemers die al eens een bedrijf groot hebben gemaakt. De klassieke weg langs banken en risicokapitalisten duurt veel te lang, zo denkt Ingels. Het kan veel sneller als je in contact komt met een netwerk van ondernemers die je kunt overtuigen.

 

Schakel snel

Jurgen Ingels breekt ook een lans voor snelle wissels op het vlak van medewerkers. Wie geschikt was voor de rol in een startup, is dat niet  noodzakelijk ook in een latere fase, dus moet je snel van teamleden durven te veranderen. Scale-ups moeten door snelle leercurves. Tijd voor opleidingen is er niet. Er moeten onmiddellijk andere mensen komen die beter geschikt zijn voor die fase.

 

Hetzelfde geldt trouwens voor systemen. Scale-ups moeten bezig zijn met hun kernactiviteit en geen tijd verliezen met het testen en uitproberen van managementsystemen.

 

BRON: Scale-Ups.eu

 

 

De eerste concrete actie wordt een grootschalig vierdaags event rond scale-ups.