10 April 2018 //
Jo Cobbaut
Empirisch verband tussen tevredenheid werknemers en rendementen
Onderzoekers claimen dat ze een sterk verband zien tussen enerzijds tevreden werknemers en anderzijds financiële prestaties van Britse bedrijven.

Onderzoekers van de University of East Anglia (UEA) gebruikten scores die bezoekers van het job- en rekruteringsplatform Glassdoor geven aan bedrijven. De onderzoekers stelden vast dat een score van één ster meer op Glassdoor overeen komt met bijna één procent meer jaarlijkse return op bedrijfsactiva. Beursgenoteerde bedrijven zagen de beurskoers tot zestien procent hoger gaan per jaar.

 

Hogere rendementen

Hogere scores voor tevredenheid correleren met meer winst en met betere return op activa, rekening houdend met bedrijfsspecifieke kenmerken zoals schuld, balanstotaal, aantal medewerkers, bedrijfsleeftijd, etc.

 

Britse beursgenoteerde bedrijven uit de 75 percentiel groep scoorden gedurende vier jaar significant hogere rendementen dan te verwachten was op basis van klassieke pricingmodellen voor activa. Deze ‘abnormale’ rendementen beliepen tussen tien en zestien procent per jaar, afhankelijk van de gebruikte methodologie om de prestatie van het portfolio te meten en om de bestanddelen in dat portfolio te wegen.

Mensgericht management

Dr. George Daskalakis, docent financiën aan de Norwich Business School en mede-auteur, noemt de bevindingen significant voor zowel investeerders als managers in de “kennis- en dienstengedreven economie waar medewerkers steeds duidelijker belangrijke activa worden die rechtstreeks bijdragen tot de bedrijfswaarde via innovatie en klantenrelaties. Er is nu duidelijk empirisch bewijs dat werkgevers hun bedrijf maar beter op een mensgerichte manier runnen.” De meeste investeerders zijn zich daar zeker nog niet voldoende van bewust, zo stelt de professor.

 

Brexit

Dr Daskalakis wijst er op dat de analyse gebeurde tijdens een periode van onzekerheid door tumult op de Britse arbeidsmarkt en door de Brexit. “Daardoor blijkt nog sterker dat werknemerstevredenheid zelfs in turbulente tijden een significant competitief verschil kan maken.”

 

Data voorspellen rendementen

Glassdoor’s chief economist, Dr Andrew Chamberlain, concludeert tevreden dat online employee reviews dus gebruikt kunnen worden om de financiële prestaties van bedrijven te voorspellen. Dr. Chamberlain ziet een betekenisvolle link tussen immateriële activa (zoals tevredenheid) en financiële prestaties. “Medewerkers zijn dus een belangrijke middel en géén homogene productiekost. Voor je medewerkers zorgen is zoals de tuin verzorgen: helpen groeien door voedsel te geven en een optimale omgeving zal de opbrengt verhogen.”

 

Er waren in de VS al eerder studies die hetzelfde verband onthulden: U.S.-specific studies

 

Bron: Employee Satisfaction and Corporate Performance in the UK.