26 Januari 2017 //
Erik Peeters (CFO VPK Packaging Group): “Een overname motiveert onze medewerkers”
VPK Packaging Group uit Aalst maakte vorige week de overname bekend van het Nederlandse SolidPack. Met deze overname wil VPK haar afdeling Smart Packaging Solutions, voort uitbouwen en meer internationaliseren.

De afdeling Smart Packaging Solutions is gespecialiseerd in massief karton en werkt vanuit de VPK-vestigingen in Oudegem en Meer. Vanuit de agro-voedingsindustrie is er een stijgende marktvraag naar massief karton omwille van het compacte karakter, de vochtbestendigheid en de betere bedrukbaarheid.
“SolidPack ontstond tien jaar geleden na de fusie tussen Kappa en Smurfit, twee grote namen uit de sector omdat die nieuwe fusiegroep die activiteit moest afstoten", zegt Erik Peeters. "Na een managementbuy-out zetten de nieuwe eigenaars een mooie groei neer. SolidPack is nu met 175 medewerkers goed voor een jaarlijkse productie van 65.000 ton en een jaaromzet van 50 miljoen euro. Als we dat optellen bij onze eigen productie van 85.000 ton die we met 250 medewerkers realiseren en die goed is voor een omzet van 70 miljoen euro, maakt ons samengaan ons nummer één op de Europese markt. We zijn bovendien zeer complementair. Terwijl wij vooral klanten dicht bij huis beleveren, kan SolidPack prat gaan op een sterke exportportefeuille.”

 

Voordelen

Voor de financiering van de overname kon VPK Packaging Group, gezien zijn solide balans, gemakkelijk gebruikmaken van de uitstaande lijnen bij zijn belangrijkste bankpartners. Op dat vlak waren dus geen extra inspanningen nodig. Erik Peeters benadrukt dat een dergelijke overname nochtans ook op andere vlakken belangrijke voordelen biedt en een mooie motivatie kan zijn voor de medewerkers. “We proberen bij overnametrajecten altijd zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te geven aan onze eigen mensen. Zo is de due diligence het afgelopen jaar gebeurd onder leiding van de business controlling van Smart Packaging Solutions. Enerzijds is een dergelijke overname een mooie gelegenheid om medewerkers in te zetten bij specifieke projecten, wat altijd een groeihefboom is, en anderzijds biedt het ook de kans om specifieke product- en marktinzichten te verwerven.”


Verrijkend

In de eerste fase komt het er op aan de rapporteringen op één lijn te krijgen. “Uiteraard zijn er cultuurverschillen en zaken die anders aangepakt worden, zelfs al liggen Nederland en België zo dicht bij elkaar”, zegt Erik Peeters. “Maar dat is tegelijk ook verrijkend omdat het de kans biedt om in alle transparantie het beste van twee werelden samen te voegen. We willen alles zo snel mogelijk integreren en consolideren. We zullen dat kunnen doen zonder daarvoor extra mankracht aan te trekken op de financiële afdeling. In eerste instantie focussen we nu operationele elementen die de productie kunnen verbeteren en op de verkoopinspanningen. De voordelen die we op die vlakken kunnen realiseren, zullen uiteraard een positieve impact hebben op de financiële resultaten.”