15 September 2016 //
Patrick Verhoest
"Het silodenken is meer dan ooit uit den boze" (Bruno Moors, CFO Delta Lloyd Life)
De nieuwe CFO is nog ten dele bezig met de cijfers, maar focust zich vooral mee op de strategische keuzes voor de business. Dat is niet anders bij Delta Lloyd Life. CFO Bruno Moors vertelt er ons over terwijl hij een BMW X5 xDrive Plug In Hybrid door de straten van Brussel en omgeving stuurt.

Zodra je de deur van de BMW dichtklapt, wordt het stil. Ook als je dat doet hartje Brussel, aan het Zuidstation waar Delta Lloyd Life gevestigd is. Bruno apprecieert meteen de comfortabele hoge zitpositie, het soepele wegrijden en het op de vooruit geprojecteerde dashboard. Het gesprek komt vanzelf op wagens: “Ik rij zelf met een BMW 5 Touring en vind dat een geweldige wagen. Ik koos voor een wagen met een kleinere cilinderinhoud omdat ik zowel de kostprijs, de vervuiling als de maatschappelijke kost wil indijken.”

 

“En toch, als ik naar huis rij of zoals vaak naar Amsterdam, dan apprecieer ik wel een veilige en comfortabele wagen zoals deze X5. Ik kom trouwens werken met de wagen. Aangezien ik vertrek voor de files en ’s avonds pas laat naar huis rij, kost mij dat een minimum aan tijd. Uiteraard doe ik al mijn werkverplaatsingen in de Brusselse binnenstad met de metro.”

 

Die centrale ligging van Delta Lloyd Life is goed voor de mobiliteit en voor Bruno Moors gaat die hand in hand met flexibiliteit: “We moedigen het gebruik van het openbaar vervoer aan en betalen het 100% terug. 80% van onze medewerkers komt dan ook met het openbaar vervoer en ons bedrijf is daar erg trots op. Recent hebben we het thuiswerken volledig uitgerold. Dat komt de mobiliteit ten goede.”

 

Terwijl de autofan opmerkt dat het comfort in de X5 toch nog een trapje hoger ligt dan in de 5 reeks waar hij zelf mee rijdt, filosofeert hij over zijn rol als CFO: “Ik ben aangeworven in 2008, de start van de kredietcrisis. Je kan geen symbolischer moment uitpikken om het begin van een turbulente tijd aan te geven. Vandaag blijven de financiële markten ons nog parten spelen. Elk bedrijf moet vandaag geregeld zijn strategie herdenken. Voor een levensverzekeraar is dat het uitgelezen moment om na te gaan hoe je een rendabele onderneming kunt zijn in het belang van alle stakeholders. En daar verandert mijn uitdaging.”

 

“Ik steek nog 20% van mijn tijd in cijfers, het kwalitatief opleveren en interpreteren ervan. Ik wil bijdragen tot het strategisch denken en daarvoor moet je op een transversale manier omgaan met je collega’s. Het silodenken is meer dan ooit uit den boze. De wereld is in constante evolutie en als CFO zie ik het als één van mijn taken om ons bedrijf mee te laten groeien met die veranderingen. Vorig jaar kreeg ik samen met twee collega’s de kans om naar Silicon Valley te reizen en de trends daar te spotten. Die proberen we nu te vertalen naar onze omgeving. Dat zijn we onszelf verplicht want als je dat niet doet, verlies je je reden van bestaan, namelijk je klanten.”

 

De bijdrage die een CFO levert aan de strategie van de business, uit zich vaak in het gebruik van scenarioplanning, vertelt Bruno, terwijl hij heel even het optrekvermogen van de BMW X5 uittest: “We moeten weten wat zich zal voordoen in ons bedrijf als één of ander element zich manifesteert. Op basis van de cijfers uit mijn departement maken we dan scenario’s. We vragen ons af welke de toekomstige noden van onze klanten zijn. We willen dat mensen optimaal en zorgeloos genieten van het leven. Het idee moet zijn dat, als er hen iets overkomt, wij er dan nog zijn. Een Life Style Facilitating Company. En dat brengt ons bij het idee van gezondheid.”

 

“We dragen dat meer en meer in ons DNA. Beweeg veel en eet goed, dan krijg je minder snel kwaaltjes. Zo benaderen we de markt, maar ook onze eigen mensen. Die zijn daar enthousiast over. Ze vallen af, bewegen, soms ook samen en dat geeft team spirit. Het zijn een reeks positieve dingen. Onze mensen dragen zorg voor hun klanten en zijn dus zelf gevoelig aan die materie.”

 

Delta Lloyd Life heeft de financiële crisis op eigen kracht overleefd en heeft geen overheidssteun nodig gehad. Bruno Moors: “We hebben altijd aan al onze vereisten kunnen voldoen en dat is vandaag nog zo. Als je weet dat de OLO op tien jaar van 4% naar 0,65% gegaan is, besef je dat het moeilijk geworden is om nog marges te halen. We krijgen wellicht wel rentespikes. Dat zijn korte opstootjes van de rente. Maar veel voorspellen kan ik ook niet. Ik weet alleen dat ik enkel omga met producten die ik begrijp. Ik kan alleen maar voorzichtig zijn en ook Delta Lloyd Life hanteert een prudente verzekeringspolitiek.”

 

Terwijl Bruno de X5 parkeert, merkt hij heel wat nieuwe snufjes in de wagen. (...)

 

De rest van het verhaal leest u in ons oktobernummer