3 Mei 2018 //
Geert Degrande
Licenties creëren recurrente inkomsten
Door grote klanten de kans te bieden om via licenties zelf modellen te bouwen, krijgt Retailsonar meer recurrente inkomsten en is het minder afhankelijk van consulting. Met die vaste inkomsten kan het zijn onderzoeksinvesteringen beter plannen.

Het Belgische bedrijf Retailsonar, dat in eigen land sinds de oprichting in 2011 het voortouw neemt in geointelligentie en geomarketing voor de retailsector, zette ondertussen zijn eerste stappen op de Nederlandse markt. Nu heeft het bedrijf Walrick Smits aangesteld als senior business developer Geo Intelligence om voor een forse versnelling te zorgen van de expansie in Nederland. Dat is de eerste fase van een upscaling in de rest van Europa. “Ook op financieel vlak gaan daar de nodige uitdagingen mee gepaard”, legt COO Wouter Souffriau uit.

Innovatie inzake dataonderzoek
Retailsonar is genoemd naar zijn softwareplatform dat voor retailketens, maar ook voor banken, vastgoedspecialisten, projectontwikkelaars en overheden verzorgingsgebieden meet, omzet en marktaandeel van potentiële locaties berekent, de impact van mobiliteitskwesties voorspelt en het effect van marketinginspanningen in kaart brengt. “Door de samenwerking met de Universiteit Gent staat Retailsonar aan de top inzake innovatie rond dataonderzoek”, zegt Wouter Souffriau. “Retailsonar heeft in België een kwart van alle retailketens met meer dan honderd verkooppunten als klant, en tien procent van de ketens met vijftig tot honderd verkooppunten. Ook Nederlandse retailers en organisaties die over fysieke verkoop- en informatiepunten beschikken, willen we overtuigen: de inzichten uit de data van Retailsonar helpen hen om een hogere opbrengst te boeken op hun investeringen. We willen hen aansporen om het koopgedrag van hun klanten niet alleen te voorspellen, maar ook te stimuleren.”

Extra kapitaal
De uitbreiding naar Nederland betekent voor het bedrijf, dat momenteel twintig personen in dienst heeft, een hele opdracht op het vlak van communicatie. En de verdere expansieplannen kosten geld. “Momenteel zijn de aandelen van ons bedrijf nog in handen van de vennoten,” geeft Wouter Souffriau aan, “maar we voeren gesprekken met een aantal venture capitalists om extern kapitaal aan te trekken. Over het bedrag dat we voor ogen houden, geef ik liever geen details.” Er is trouwens niet alleen geld nodig om de groeiplannen te financieren, maar ook om nog meer te investeren in onderzoek rond big data. “We hebben in ons domein een voorsprong uitgebouwd op de concurrentie en het zou zonde zijn die uit handen te geven. Daarom willen we fors blijven investeren in onderzoek.”

Verhouding consulting-licentie omkeren
“Om inzake onderzoek over de nodige middelen te beschikken, werken we aan een verschuiving van het zwaartepunt in ons inkomstenmodel. Terwijl we onze omzet nu vooral halen uit consultingdiensten en beperkt uit licentieovereenkomsten, streven we ernaar de verhouding om te keren. Door grote klanten de kans te bieden om via licenties zelf modellen te bouwen, zorgen we voor meer recurrente inkomsten en zullen we minder afhankelijk zijn van consulting. Die vaste inkomsten zullen ons ook in staat stellen onze onderzoeksinvesteringen beter te plannen.”