5 Juni 2018 //
Mastercard biedt oplossingen voor Open Banking
Nieuwe diensten van Mastercard vergroten vertrouwen en vergemakkelijken interacties tussen banken en derden zodat zij consumenten en bedrijven beter van dienst kunnen zijn.

Mastercard heeft vandaag bekendgemaakt dat het een nieuw dienstenpakket ontwikkelt om partners te ondersteunen in de transformatie naar open banking, die aangewakkerd wordt door Europa’s tweede richtlijn betalingsdiensten (PSD2). 

Vertrouwde derde partijen krijgen toegang tot de informatie van banken dankzij het openstellen van financiële data. Dit zal derden en gevestigde banken niet alleen de kans bieden betere en geïndividualiseerde producten en diensten aan te bieden, maar zal hen in sommige gevallen ook in staat stellen betalingen te initiëren namens bedrijven of consumenten.
Deze transformatie in de sector zou de manier waarop consumenten en bedrijven met financiële diensten omgaan volledig kunnen veranderen. Mastercards nieuwe dienstenpakket biedt praktische oplossingen voor uitdagingen die Open Banking in de weg kunnen staan.


• Mastercard komt met een pan-Europees register van derde-dienstverleners waarin banken kunnen controleren of derden die toegang willen tot een klantrekening betrouwbaar zijn.
• Het nieuwe dienstenpakket bevat tevens een geavanceerde fraudemonitor (gebaseerd op de uitgebreide veiligheids- en beveiligingsoplossingen van Mastercard), waarmee banken beter kunnen vaststellen of bepaalde derden risico’s opleveren.
• Mastercard komt ook met een speciaal geschiloplossingsmechanisme. Dit omvat een duidelijk pakket regels en een communicatieplatform dat is gebaseerd op onze uitgebreide expertise op het gebied van geschilafhandeling in de financiële dienstverlening.
• En tot slot bevat het dienstenpakket een connectivity hub die derden helpt in contact te komen met banken en dit contact te onderhouden.