18 December 2017 //
Olivier Warnier van Lampiris is kredietmanager van het jaar
Olivier Warnier heeft de award Kredietmanager van het jaar 2017 ontvangen voor een project om het volume aan onbetaalde facturen terug te dringen bij Lampiris.

Olivier Warnier kreeg de opdracht om een enorm probleem voor Lampiris op te lossen. Het Luikse energiebedrijf had zich volledig gefocust op het vergroten van zijn marktaandeel vanaf de vrijmaking van de energiemarkt in België. Het nadeel van die strategie was het grote aandeel van bad debt in de bedrijfsresultaten. In 2013 was die opgelopen tot 8 miljoen euro. Daarvoor was een doelstelling geformuleerd om die slechte schulden te laten teruglopen tot 1% van de omzet met daarbij tegelijk veel aandacht voor het verminderen van de manuele werklast voor alle betrokkenen. 

 

Het oordeel van de jury luidde als volgt: Olivier Warnier heeft binnen Lampiris een zeer ambitieuze opdracht tot een goed einde gebracht. De energiesector is volop in beweging en de commerciële druk zorgde ervoor dat kredietmanagement op de achtergrond bleef. Dat resulteerde in een groot aantal onbetaalde facturen. Olivier Warnier stond aan het hoofd van een team dat de verschillende aspecten van de nieuwe aanpak moest uittekenen en implementeren. ‘People, proces and technology’: een veelomvattend project waardoor gedurende drie jaar zowel de bewustwording binnen de onderneming als de implementatie van de opvolging gerealiseerd werd.

 

 

Tijdens de bijeenkomst voor de leden van het Instituut voor de kredietmanager werd hem nog het vuur aan de schenen gelegd door één andere genomineerde: Ruth Van Londersele van BSH.