1 Juni 2016 //
JC
Performance-management als dada
Performance management mag dan kritiek krijgen, Walter De Backer blijft een hevig voorstander. De CFO van Wolters Kluwer vertelt waarom op ons seminarie Controleren of Inspireren?

Hij ontwikkelde zijn voorliefde voor Kaplan en Norton al tijdens zijn studie Handelsingenieur aan de Ufsia. Zijn thesis handelde over activity-based costing. Walter De Backer leerde 35 jaar geleden voor het eerst over performance-management, strategy mapping en balanced scorecards. Vandaag is hij er nog steeds door geboeid en dat zal hij ook laten blijken op ons seminarie.

 

“Ik leerde in de automotive-sector dat perfor- mance-management meer is dan KPI’s en dashboards. Het is ook een zoektocht naar de drivers achter een business en achter de cijfers. We moeten zowel de cijfers als de drivers vatten en integreren in ons model.”

 

Dat leidt de CFO tot de kern van continuous improvement. “Dat continue verbeteren is onderdeel van de bedrijfscultuur: zaken aanpakken en daar iedereen in je team bij betrekken.”

 

“Verbeterpunten en goede ideeën komen vaak van medewerkers die dagelijks vastlopen op bepaalde zaken, processen of systemen. Zij weten meestal het best hoe het beter kan. Daarover heb ik veel gesprekken gehad. Als je al die verbeterpunten samenlegt en daarover een consensus bereikt, dan kun je aan de slag.”