3 Mei 2017 //
Smappee in de Red Herring Top 100
Ann Braet (Smappee) “Financiële afdeling blijft ook bij sterke groei trouw aan ondernemersspirit.”

Het Kortrijkse cleantech bedrijf Smappee, dat technologie vervaardigt om het energieverbruik te meten en te verminderen, meldde vorige week dat het is opgenomen in de Red Herring Top 100 Europe, een prestigieuze lijst die de meest beloftevolle technologiebedrijven van Europa in de spotlights zet. Het Red Herring team selecteerde de finalisten uit een pool van meer dan 1.200 bedrijven in de telecommunicatie, beveiliging, cloud, software, hardware, biotech, mobiele en andere industrieën die een applicatie ingediend hadden voor de felbegeerde Top 100 Award. De genomineerden werden geëvalueerd op 20 kwantitatieve en kwalitatieve criteria, waaronder disruptieve impact, marktvoetafdruk, bewijs van concept, financiële prestaties, technologische innovatie, sociale waarde, kwaliteit van het management, uitvoering van de strategie, en integratie in de desbetreffende industrieën.
Bij Smappee, dat in 2012 is opgericht door Stefan Grosjean, die eerder Energy ICT uitbouwde tot een wereldspeler is Ann Braet sinds oktober 2016 aan de slag als CFO en HR Manager. “Ik kwam van het beursgenoteerde Transics, waar ik ook de hele sterke groeifase begeleidde. Maar na de overname van Transics door een grote Amerikaanse speler, kon ik er mijn ondernemingsspirit niet meer kwijt. Bij Smappee bevaar ik als CFO en HR manager weer volop de golven van het ondernemerschap. Zeven maanden geleden werkten hier zestien mensen, nu zijn we met 32 en het is de bedoeling dit jaar nog een twintigtal mensen aan te werven. We investeren vooral voort in sales en marketing. Een onderbouwd en transparant business plan dat flexibel kan aangepast worden is van groot belang alsook de daaruit voortvloeiende cash planning.
Ann Braet voelt zich als een vis in het water omdat ze vanuit haar CFO- en HR-rol mee aan het ondernemingsstuur kan zitten en de groeiplannen kan helpen waarmaken. “Dat is op zich al uitermate boeiend, maar tegelijk moeten we natuurlijk de bestaande organisatie structureren, en kosten optimaliseren en onder controle houden. We blijven daarbij trouw aan de filosofie van de lean start-up, die ook Stefan heel nauw aan het hart ligt. We gebruiken ze voor onze productontwikkeling en vertrouwen er ook op voor de uitbouw van onze organisatie. Onze nieuwe mensen delen diezelfde mindset. Samen vormen we een hechte groep die regelmatig samen zit en naar een duidelijk doel streeft.”
“Dit is een fase die voor ongelooflijk veel adrenaline zorgt. Temeer omdat Smappee een bedrijf is dat zeer innovatief is en bezig is met een belangrijk maatschappelijk doel: efficiënter energieverbruik om op die manier een positieve impact te hebben op het milieu. Onze opname in de prestigieuze Red Herring top 100 bewijst dat en betekent voor ons een stimulans om op dezelfde weg voort te gaan.”