15 Maart 2018 //
Geert Degrande
St-Luc: Fors groeien met eigen middelen
Het familiebedrijf St-Luc Labels & Packaging uit Nazareth zette de jongste zestien jaar een indrukwekkende groei neer. “De snelle schaalvergroting en het behouden van het overzicht over de verschillende vestigingen zijn voor finance de grootste uitdagingen”, legt Fanny Dhondt uit.

In drie vestigingen, waaronder één in Nederland, produceert St-Luc Labels & Packaging zelfklevende etiketten, booklet-labels, kartonverpakkingen, shrinksleeves en folieverpakkingen. In 2001 verhuisde St-Luc, waar toen nog maar dertig mensen aan de slag waren, naar nieuwe gebouwen. Vandaag stelt het bedrijf, geleid door Jerome, Niko en Fanny Dhondt, in drie vestigingen 230 personen tewerk en boekt het een geconsolideerde omzet van 43 miljoen euro.

Meedenken met klanten
“We hebben steeds geïnvesteerd in nieuwe technologieën en zullen dat blijven doen”, zegt Fanny Dhondt. “Onze klanten komen voornamelijk uit de voedingsindustrie. In tijden van doorspoelen van televisiereclame en adblockers willen ze toch de aandacht van de consument trekken en met creatieve concepten hun merkimago versterken. Verpakkingen zijn daarvoor een goed kanaal. Wij hebben nu geïnvesteerd in een nieuwe HP Indigo 20.000 drukpers. Als enige bedrijf in de Benelux beschikken we over twee dergelijke persen. Ze laten ons toe innovatieve oplossingen aan te reiken aan onze klanten, bijvoorbeeld designs die elke verpakking anders maken of gepersonaliseerde verpakkingen op maat van elke consument. Zo kan een merk een sterke band uitbouwen met de klant, werken aan brand awareness en optimaal inspelen op de generatie millennials die graag via sociale media communiceert.”

Autofinanciering
Hoe groot de investering voor de nieuwe drukpers bedraagt, wil Fanny Dhondt niet kwijt. “Het gaat om een flink bedrag, zeker omdat er ook neveninvesteringen nodig zijn. Voor de financiering hebben we zoals altijd een beroep gedaan op eigen middelen. We hebben er altijd bewust voor gekozen om niet met risicokapitaalverschaffers te werken. Ook in de jaren waarin de economische omstandigheden wat moeilijker waren, hebben we altijd voldoende winst kunnen reserveren om een zeer hoge investeringsgraad aan te houden.”

Divers personeelsbeleid
Bij St-Luc Labels & Packaging zijn de strategische bedrijfsvoering en finance in handen van de familiale directie. Er is geen aparte CFO. Wel zijn zowel Jerome, Fanny als Niko Dhondt economisten van opleiding. En elke vestiging telt een aparte boekhouding en controller. “Volgend jaar staat een MBA finance op het programma”, zegt Fanny Dhondt. “Qua finance laten wij ons op groepsniveau bijstaan door Deloitte accountancy & advisory uit Gent. Deze manier van werken bevalt ons uitstekend.” In het personeelsbeleid is er oog voor diversiteit. “Elke kandidaat die graag mee zijn schouders onder de firma zet, is welkom, ongeacht geslacht, geloof, handicap of ervaring.”