1 Februari 2018 //
Stijgende marge kan slecht zijn
Een stijgende marge door kostenbesparingen of hogere verkoopprijzen kan de groei hinderen en waarde vernietigen.

De meeste bedrijfsleiders zullen volmondig ‘ja’ antwoorden op de vraag of een stijgende marge goed is voor hun bedrijf. De belangrijkste bedrijfsdoelstelling is winst maken en dan is meer winst een goede zaak. Toch?
McKinsey publiceert nu een rapport met meerdere voorbeelden waar dat niet het geval is. Een fabrikant van consumentengoederen had jarenlang de winst kunnen opdrijven met meer dan 10% zelfs bij een omzetgroei van amper 2%. Uiteindelijk kon het geen goede besparingen meer vinden en begon het te snijden in activiteiten waar klanten hun voordeel uit haalden. Die haakten dan snel af.
Een ander Amerikaans bedrijf had lang de marge kunnen opdrijven door een reeks van prijsstijgingen. Maar dat had de concurrentie de kans geboden om het marktaandeel aan te vallen met een vergelijkbaar product aan een lagere prijs.
Uit een onderzoek van de cijfers leidt McKinsey af dat een bedrijf maximaal slechts enkele jaren kan genieten van een margestijging vooraleer de markt erop zal reageren. Om een correcte beslissing te nemen over die marge moet het bedrijf drie zaken bekijken:
• De klant: de marge verhogen door kostenbesparingen kan alleen als er geen negatief effect is op de klanten. Er zijn zeker mogelijkheden op procesverbetering en het verminderen van administratie waar klanten niet onder lijden.
• De concurrentie: een bedrijf moet altijd in staat zijn om zijn aanbod aan de man te brengen of om het aan te passen aan de veranderende noden.
• De sector: een goede analyse van de diverse strategieën en methodes in de sector moet kunnen wijzen op manieren om een groter deel van de verkoopprijs ook echt te realiseren. Het is veel makkelijker om te snoeien in het bos van kortingen, toelagen en andere aftrekken, dan om de prijs te verhogen.
Bron: McKinsey