26 April 2016 //
JC
Studenten bedrijfskunde willen werk dat bijdraagt aan duurzame verandering
93% van de studenten bedrijfskunde zijn bezorgd over de impact van geopolitieke risico's en instabiliteit op hun carrière. Toch behouden ze een internationaal perspectief. Bovendien zoeken ze bedrijven die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.

89% gaf aan dat ze bereid zouden zijn om regelmatig naar een ander land te verhuizen voor de juiste baan. 80% zei ook dat ze verwachten om tijdens hun carrière in 3 tot 6 landen te werken, zo concludeert KPMG International uit zijn jaarlijkse enquête onder studenten bedrijfskunde aan een aantal van vooraanstaande universiteiten in 23 verschillende landen.

 

Deze enquête leerde ook dat een aanzienlijke meerderheid van de studenten zou overwegen om gedurende hun hele carrière voor hetzelfde bedrijf te werken (70%). 20% noemde dat het ‘waarschijnlijk’ of ‘zeer waarschijnlijk’.

 

64% heeft ook al een duidelijk idee over welk beroep ze willen uitoefenen. Financiën (37%) en Professionele Dienstverlening (27%) waren twee sectoren waarin de studenten bij voorkeur willen werken.

 

De technologische sector, die in 2014 nog door 18% van de studenten werd gekozen, genoot in 2016 bij nog slechts 8% de voorkeur. Nochtans verwacht 66% van de studenten dat de technologiesector in de komende 20 jaar het meeste succes zou kennen.

 

Rachel Campbell, Global Head of People bij KPMG, vind het erg interessant dat de grote meerderheid van de studenten zou overwegen om hun hele carrière voor hetzelfde bedrijf te werken: “De millenniumgeneratie en de Generatie Y beseffen welke meerwaarde grote multinationals leveren voor hun carrière. Aangezien bedrijven hun wereldwijde voetafdruk en aanbod aan diensten vergroten, krijgen mensen nu meer dan ooit de kans om meerdere verschillende carrières na te jagen binnen eenzelfde organisatie."

 

Deze bevinding werd ondersteund door het antwoord op de vraag naar de belangrijkste factoren bij het kiezen van een bedrijf: carrièremogelijkheden, professionele uitdagingen, permanente vorming en een internationaal mobiliteitsprogramma prijken allemaal in de top tien.

 

De andere betekenisvolle bevinding was dat studenten (88%) echt enthousiast zijn over werken voor een bedrijf dat een positieve bijdrage levert aan de wereld. 90% gaf aan dat het belangrijk is dat hun werk in de toekomst een positieve en duurzame verandering in de maatschappij teweegbrengt.