1 Juni 2017 //
Watson Brussels Summit: redefining finance
De Watson Summit: redefining finance, een organisatie van IBM met medewerking van FD Magazine, was een groot succes met een zestigtal deelnemers die achteraf enthousiast reageerden.

Het seminarie Redefining Finance maakte deel uit van de tweedaagse Watson Brussels Summit met aparte events voor IT-profielen, securityspecialisten en CFO’s. Die laatsten werden getrakteerd op een grote verscheidenheid aan thema’s en presentatievormen. Volker Kreuter, Watson Leader Europe van IBM startte met een TEDx-sessie: binnen een zeer kort tijdsbestek gaf hij een inzicht in de mogelijkheden van artificiële intelligentie en meer bepaald de Watson-technologie van IBM. Daarin kwamen ook heel wat concrete voorbeelden uit een resem van sectoren aan bod.


Daarna volgde een levendig panelgesprek met de Catherine De Lattre (CFO Belgium-Luxembourg), Diederik Bossuyt (VP Group Controller van Proximus), Wim Verplancke (director treasury, accounting & consolidatin bij BekaertDeslee), Frederik Bocklandt (process improvement director bij Unilin) en Lorenzo Bown (CEO van StoryMe). Die verscheidenheid aan profielen gaf heel wat vuurwerk in de discussies over verschillende thema’s zoals disruptie, de snelheid van verandering, robots in de boekhouding, enzovoort. Echt pittig werd het wanneer het ging over de rol van de CFO in het beheer van de data waarover het bedrijf kan beschikken. Sommigen vonden dat hij centraal moest staan, anderen wilden net dat het een overkoepelende bedrijfsverantwoordelijkheid werd. Vanuit de zaal was er zelfs de reactie dat de CFO zo snel mogelijk de functie van databeheerder weer moet afstaan. Een poll die de deelnemers tijdens het panelgesprek invulden zorgde meermaals voor extra hilariteit op het podium.


Daarna gaf Xavier Van Houte van Umicore een presentatie over zijn ervaringen met het automatisch publiceren van bedrijfsresultaten in standaard persberichten. Het beursgenoteerde bedrijf stak jaren te veel tijd en moeite in het controleren van de gepubliceerde cijfers en het bijschaven van de tekst. Dankzij een nieuwe software kan Umicore nu automatisch vanuit de database de juiste gegevens in het persbericht stoppen en meteen versturen.

 

Na de pauze startte het innovatieluik aan een razend tempo met een enthousiaste Rik Vera als keynote. Hij benadrukte dat bedrijven niet anders zullen kunnen dan het gedrag van de consumenten volgen. Die zijn steeds meer digitaal en mobiel. Ze stellen hoge eisen aan de manier waarop ze benaderd worden door bedrijven en leveranciers. CFO’s zijn zelf ook consumenten. Zij moeten er mee over waken dat hun bedrijf zich bewust is van die veeleisende klanten en zich voorbereidt om daar op een gepaste manier mee om te gaan.


De dag werd afgesloten met een praktijksessie Design Thinking. De coach Steven Stijger loodste de deelnemers met een spoedcursus doorheen de principes. Daarna konden ze zelf aan de slag om ideeën te generen die een concrete oplossing moeten bieden voor de reële problemen van de CFO.

 

Bekijk het fotoalbum.