6 November 2018 //
Wie in België AI toepast, creëert competitieve voordelen
Nieuwe evolutie binnen financiële dienstverlening wijst op voordelen van AI, maar worden de gevolgen op lange termijn voldoende in kaart gebracht? Middelgrote spelers zullen moeite hebben om competitief te blijven.

Artificiële intelligentie (AI) verandert in een snel tempo de manier waarop financiële instellingen hun klanten aantrekken en behouden. Ook voor concurrenten vergt het nieuwe modellen van samenwerking. Een nieuw rapport van het Wereld Economisch Forum en Deloitte, “The New Physics of Financial Services,” onderzoekt hoe AI de realiteit van financiële instellingen zal transformeren. Activiteiten in front- en backoffices zullen drastisch veranderen, er zullen grote verschuivingen in de structuur en regelgeving van financiële markten plaatsvinden. Daarnaast zullen ook cruciale maatschappelijke uitdagingen aangekaart worden. Jean-Marc Boxus, Senior Director bij Deloitte België: "De dualiteit van het competitieve landschap zal toenemen tussen spelers die gaan voor commoditzed products, schaalvergroting aan de ene kant, en het zoeken naar niches, voortbouwend op flexibiliteit aan de andere kant. Hierdoor zullen middelgrote spelers moeite hebben om te blijven investeren en dus concurrerend te blijven."