28 Mei 2018 //
Geert Degrande
Yun wil marketingkost snel terugverdienen
CEO Tom Verlinden en de pas aangetreden CFO Jan Frederik Mahieu van biotechbedrijf Yun maken zich sterk dat hun producten zo goed zullen aanslaan dat de zware marketinginvesteringen die de komende maanden gepland zijn, snel zullen worden terugverdiend.

Het Belgische biotechbedrijf Yun is gespecialiseerd in innovatieve probiotherapie tegen huidaandoeningen zoals acné en schimmel. Het aast nu op een wereldwijde doorbraak. Het bedrijf heeft na meer dan tien jaar research en ontwikkeling in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, een gamma producten op de markt gebracht dat het nu zowel online als via de apothekers naar de consument brengt. 

 

Het Belgische biotech-bedrijf YUN is gespecialiseerd in innovatieve Probiotherapie en wil daarmee huidaandoeningen zoals acné en schimmel bestrijden. Het bedrijf heeft na meer dan tien jaar research en ontwikkeling in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, een gamma producten op de markt gebracht. Dat komt nu via apothekers bij de consument terecht. CEO Tom Verlinden en de pas aangetreden CFO Jan-Frederik Mahieu maken zich sterk dat hun producten zo goed zullen aanslaan dat de zware marketinginvesteringen die de komende maanden gepland zijn, snel zullen worden terugverdiend.

 

Om het wat kort door de bocht te zeggen, ligt het feit dat mensen “te proper” zijn aan de basis van heel wat huidproblemen. “Probiotherapie kan daar een antwoord op formuleren”, zegt Tom Verlinden. “Men heeft altijd geprobeerd om die problemen tegen te gaan door bacteriën te doden. Maar het was onze insteek om producten te ontwikkelen die bacteriën toevoegen en zo de huidbalans kunnen herstellen. Op die manier leveren we ook een belangrijke bijdrage tot het gevecht tegen het overmatige gebruik van antibiotica en resistentie tegen deze antibiotica.”

 

YUN, dat ondertussen een twintigtal medewerkers in dienst heeft, is zopas bekroond met een ‘Seal of Excellence’ van de Europese Commissie. Dit label erkent de intrinsieke waarde van het project en ondersteunt de zoektocht naar mogelijke, extra subsidies. “Want we blijven als groeiend biotech-bedrijf natuurlijk financiële middelen nodig hebben”, geeft Jan-Frederik Mahieu aan. “Onze start hebben we voornamelijk kunnen financieren met subsidies van respectievelijk 600.000 en 500.000 euro van agentschap innoveren en ondernemen (VLAIO) – het vroegere IWT- en het departement Economie, Wetenschap en Innovatie Vlaanderen (EWI).”    

 

YUN, dat zijn naam ontleent aan het Chinese woord voor bacterie, maakt zich sterk dat de westerse wereld de strijd, die het nu tegen bacteriën aan het verliezen is, alsnog kan winnen. “De agressieve huidverzorgingsproducten die we jarenlang massaal gebruikten”, geeft Tom Verlinden aan “doden alle bacteriën: de slechte én de goeie. De producten van YUN vallen geen bacteriën aan, maar voegen er net toe. Zo zorgen we ervoor dat de goeie bacteriën weer in de meerderheid zijn en dat we de huidflora op onze huid beschermen, versterken en herstellen.”

 

Het geloof van Tom Verlinden in de producten van YUN is ontzettend groot. “Dermatologen en apothekers geraken ook steeds meer overtuigd, maar we beseffen dat het nog een grote inspanning vergt om ook de consumenten te overtuigen. Daarom zetten we de komende weken zwaar in op televisiespots. Het geld voor onze marketinginvesteringen hebben we gevonden bij anonieme investeerders die ook in de potentie geloven van onze producten. Nu worden die nog voor 95% in België verkocht bij apothekers, We geloven in de apothekers en dat zien we ook in de cijfers.

We blijven een onderzoeksgedreven bedrijf en om in research te kunnen blijven investeren zijn snelle en recurrente inkomsten van cruciaal belang. Dat we erin geslaagd zijn een raad van bestuur samen te stellen met sterke en ervaren managers onder leiding van VRT-CEO Paul Lembrechts, illustreert niet alleen dat onze producten veel potentie hebben, maar zal ons ook helpen om de zware investeringen die we nu nog in marketing moeten doen, snel terug te verdienen.”