22 November 2018
CFO Conferenz 2018 - Adaptive Finance
De turbo op het transformatievermogen van de organisatie: 22 - 23 November

 

Vandaag zijn veel organisaties actief in een omgeving die niet alleen complex is, maar ook nog eens erg dynamisch. Wat vandaag waar is, kan morgen achterhaald zijn. Succesvolle organisaties verwerken permanent relevante signalen om zich snel aan te passen.

 

 

De rol van de financiële afdeling is daarin dikwijls cruciaal. Ze blijft verantwoordelijk voor regelgeving en transactionele efficiëntie, maar dankzij moderne technologie kan dat een stuk efficiënter.

Ondertussen verlegt ze ook grenzen qua rapportering, die een stuk dynamischer en proactiever wordt.

Daardoor wint de rol van adviesverstrekker aan business en directie aan belang.

 

We zien dus een transformatie op drie aspecten: technologie, talent en de rol van de finance afdeling.

  • Technologie

Dankzij cloudtechnologie, AI en analytics zijn systemen sneller, accurater en actueler. Nu wordt het mogelijk om actuele data te gebruiken tijdens het verwerken van cijfers en om snel trends te signaleren.

  • De Rol van Finance

De financiële afdeling kan haar rol als businesspartner een stuk dynamischer gaan invullen. Gisteren spendeerde je misschien vier dagen aan reconciliatie van spreadsheets en één dag aan interactie met de operationele collega’s. Morgen kan die verhouding omgekeerd zijn.

  • Talent & Leiderschap

De klassieke medewerker op de afdeling is analytisch en gericht op zorgvuldig en plichtsgetrouw de regels toepassen. De medewerker op de nieuwe afdeling kijkt niet enkel door een cijferbril, maar ook door een ondernemersbril, op zoek naar opportuniteiten. Dat is iets heel anders dan rapporteren.

 

De CFO Conferenz

We verwelkomen u graag in Cadzand, de badplaats aan de Nederlandse zijde van het Zwin. Dit nu nog rustige kustdorp met uitzicht op het Belgische Knokke is sinds de komst van de toprestaurants van Sergio Herman in volle expansie. Meer en meer Belgen vinden hun weg naar deze rustgevende badplaats. Wij willen u graag inwijden terwijl we u de mogelijkheid geven om in een exclusief kader te netwerken en te genieten. Op het programma staan enkele inspirerende sprekers en rondetafelgesprekken. Daarnaast zullen Sergio en zijn team u culinair verwennen.

 

We denken er na over thema’s die een impact hebben op finance, maar dikwijls wat breder gaan dan het vakgebied. We doen dat in het gezelschap van inspirerende collega’s, experten en mensen met ideeën uit andere omgevingen (filosofie, cultuur, politiek …).

 

 

PROGRAMMA


DONDERDAG 22 NOVEMBER

11:00 - 12:00

12:00 - 14:00

Ontvangst

Lunch at Blueness

14:00 - 18:00 Meeting at PineHouse
  • 14:30 - 15:00    

Geert Gielens

  • 15:15 - 15:45
Bruno Lowagie
  • 16:00 - 16:30
Sergio Herman
  • 17:00 - 17:30

Bruno Thollebeke & Kenneth Claeyssens

  • 17:45 - 18:30
David Ducheyne
18:30 - 19:00 Stiltewandeling
19:00 - 20:00 Opfrismoment
20:00 - 23:00 Diner at AIRrepublic

 

 Overnachting in Cadzand zal worden voorzien in Noordzee Hotel/Strandhotel


VRIJDAG 23 NOVEMBER

08:00 - 09:30 Ontbijt in Noordzee Hotel / Strandhotel
09:00 - 12:00 Meeting in PineHouse
  • 09:45 - 10:15
Giulia Van Waeyenberge
  • 10:30 - 11:00
Edward Schiettecatte
  • 11:15 - 11:45
Jürgen Ingels

12:00 - 13:00

13:00 - 15:00

Roundtables

Lunch at Blueness

 

 

 

SPREKERS

 

Sergio HERMAN: Bistronomie en ondernemerschap

We kennen Sergio Herman niet enkel als sterrenchef en jurylid in het tv-programma "Mijn Pop-uprestaurant", maar ook als succesvol ondernemer.

 

Tijdens zijn carrière als chef-kok werd Sergio Herman reeds bekroond met zijn restaurant Oud Sluis, waarbij hij de hoogste waardering ontving van drie Michelin-sterren. Door de restaurantgids Gault Millau werd Herman in 2004 en 2009 uitgeroepen tot "Chef van het jaar". In 2010 haalde hij met zijn restaurant als eerste in de Benelux de maximale score van 20/20 punten.

 

Ondertussen laat hij zich inspireren door het “bistronomie”-concept: hij opende in Nederland en Antwerpen reeds verschillende Frites Ateliers, waarbij hij luxueuze gastronomie toegankelijk maakt voor het grote publiek door eenvoudige gerechten op een vernieuwende manier te presenteren. In Gent en Brussel vindt dit concept ondertussen ook weerklank.

 

Ook in Cadzand zag Herman veel potentieel, en terecht: na Pure C opende hij al snel AIRrepublic bij de jachthaven van Cadzand. Het Strandhotel van Cadzand-Bad werd ook door Sergio onder handen genomen: hij heeft daar de verantwoordelijkheid over alle food & beverage-activiteiten. Er is een ruime hotelbar met open keuken en een uniek ontbijtconcept. Overal kan je de look en feel van Herman terugvinden, die hij van zijn Frites Ateliers naar Cadzand doortrekt door eenvoud en toegankelijkheid te benadrukken.

 

 

  

 

 

Edward SCHIETTECATTE: Technologie, ondernemerschap en mentale veerkracht

Dit verhaal illustreert treffend hoe grensverleggend een combinatie van ondernemerschap, technologie en mentale veerkracht kunnen zijn. Het begon bij een onwrikbaar vertrouwen in een toekomst, ook waar de uitdagingen groot zijn. Deze getuigenis zal u gelukkig stemmen, weerbaarder voor tegenslagen en dankbaarder voor uw kansen en talenten. Instrumenteel hierbij is TRAINM, een outpatient neuro-rehabilitatiekliniek voor mensen met neurologische en orthopedische beperkingen. De kliniek biedt robot-ondersteunde therapieën, gecombineerd met niet-invasieve technologieën zoals neuromodulatie, virtuele realiteit, neurogaming, artificiële intelligentie en brein computer interface.

 

Over Edward Schiettecatte

Edward is medestichter en Partner van Minos Capital, een investeringsmaatschappij met focus op early-stage FinTech. Daarvoor was hij Partner bij Oraxys Private Equity. Hij werkte ook ruim twaalf jaar in investeringsbanken in New York en Parijs, met o.m. leidinggevende posities bij Merrill Lynch & Co., Rothschild and Jefferies & Co.

Edward haalde een Masters in Finance aan de Solvay Business School (Vrije Universiteit Brussel) en een graad van Juris Doctor aan Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Lees meer over hem via deze link.

 

 

 

 

 

Giulia VAN WAEYENBERGE: Geduldig kapitaal

Als bestuurder van uiteenlopende vennootschappen en als lid van het investeringsteam van Sofina is Giulia Van Waeyenberge om vele redenen een interessante gesprekspartner voor financieel managers.

Op onze FD Conferenz focust zij op

  • de nauwe samenwerking die ze heeft met het financieel management van de bedrijven waar ze lid is van de raad van bestuur. In die hoedanigheid ontwikkelt zij een nauwe dialoog met de cfo over rapportering, financiering en het ontwikkelen van een business plan;
  • geduldig aandeelhouderschap: de specifieke filosofie van Sofina in de selectie van participaties en de principes die daarbij primeren;
  • het belang van diversiteit in het management van organisaties.

 

Over Giulia Van Waeyenberge

Giulia is Senior Investment Manager en lid van het Investment Committee van Sofina. In die functie managet zij langetermijninvesteringen via minderheidsbelangen in bedrijven. Ze speelt een actieve rol bij analyse, financiering en onderhandelingen rond nieuwe opportuniteiten.
Ze is vandaag bestuurder bij o.m. GL Events en Cambridge Associates namens Sofina Group. Ze is onafhankelijk bestuurder bij Port of Antwerp en Fagron. Eerder werkte ze in het familiaal investeringsvehikel De Eik en voor Bank of America Merrill Lynch (zowel in London als in Singapore).

 

Over Sofina

Sofina is een familiale investeringsmaatschappij met zo’n zes miljard aan activa in portefeuille. De investeringsmaatschappij wil een bevoorrechte partner zijn voor families en ondernemers en hen ondersteunen met geduldig kapitaal.

 

 

Bruno THOLLEBEKE en Kenneth CLAEYSSENS: Robotic Process Automation in an SSC-environment

Bruno en Kenneth lichten toe hoe de financiële afdeling robotic process automation hanteert om repetitieve  taken te laten uitvoeren door een bot. De medewerkers krijgen daardoor meer tijd voor opdrachten waar ze meer toegevoegde waarde kunnen creëren. Hij heeft intussen al een hele tijd ervaring met de implementatie van verschillende systemen en processen en kan intussen ook sterke resultaten voorleggen.

 

 

 

Bruno Thollebeke

CFO voor Randstad Group Belux

Kenneth Claeyssens

Finance Manager bij Randstad Group Belgium

 

 

 

 

Jurgen INGELS - Een turbo voor scale-ups

Vlaanderen kent tegenwoordig veel start-ups in vergelijking met vroeger. Helaas groeien er maar weinig door naar de omvang van een scale-up, zo stelt Jurgen Ingels vast. Na het fenomeen start-up en Fintech wil hij nu ook het fenomeen scale-up op de kaart zetten bij beleidsmaker, financiers, ondernemers en zelfs bij het brede publiek.

 

Onze start-up groeien zelden door tot bedrijven in de volgende groeifase, zeg maar bedrijven met pakweg 3 miljoen euro aan inkomsten. En dat is jammer, want die bedrijven creëren de echte waarde in termen van pakweg tewerkstelling, toegevoegde waarde, ecosystemen voor technologie en talent en voor netwerkeffecten. Van die die scale-ups hebben wij er vandaag nog geen honderd in België. Je hebt vandaag dan ook al minstens 15 miljoen euro nodig en de fondsen in ons land missen de schaal voor een dergelijk risico. Daardoor verdwijnen veel scale-ups al snel naar het buitenland.

 

Maar funding is niet de enige drempel. Jurgen Ingels ziet ook problemen op het vlak van snelheid. Snelheid o.m. bij

  • de adoptie van nieuwe technologieën;
  • het product naar de markt  brengen;
  • de leercurve: talent moet sneller worden aangetrokken naarmate bedrijf en technologie evolueren;
  • de adoptie van geschikte managementsystemen.

Om die reden wil Jurgen Ingels een ecosysteem voor scale-up creëren. Hij wil potentiële scale-ups in contact brengen met ondernemers die al eens een bedrijf groot hebben gemaakt. De klassieke weg langs banken en risicokapitalisten duurt veel te lang. Het kan veel sneller als je in contact komt met ondernemers die je kunt overtuigen.

 

Over Jurgen Ingels

We leerden Jurgen Ingels ooit kennen als serieel ondernemer. Hij was medestichter van Clear2Pay, een betaaltechnologiebedrijf (dat later werd overgenomen door

het Amerikaanse FIS voor 375 miljoen). Hij is ook actief als financier van start-ups en technologiebedrijven. Later zou hij aan de basis liggen van Eggsplore, omgedoopt tot B-Hive, een ecosysteem voor Fintechbedrijven. Inmiddels een bekend tv-gezicht, duwt hij vandaag het fenomeen scale-up hoger op de agenda van beleidsmakers en financiers.

 

 

Bruno LOWAGIE - Blockchain: use cases for the future

 

Bruno Lowagie komt heel even terug op de basisprincipes van blockchain en de bekende toepassingen van het gedistribueerde grootboek zoals Bitcoin en Ethereum. Maar dan zal hij al snel dieper ingaan op de nieuwe mogelijkheden die zich nu aandienen.
Aan de hand van een aantal voorbeelden, legt Bruno uit hoe Blockchain in de toekomst gebruikt kan worden:

  • om in het notariaat de authenticiteit van akten te garanderen op de lange termijn,
  • om goederencontainers veiliger de wereld rond te verschepen, en
  • om de documentstroom rond aankoop, verkoop en betaling van goederen en diensten te automatiseren.

Daarbij gaat hij dieper in op een aantal use cases, zoals een Blockchain-gebaseerd systeem dat gebruikt kan worden om factuurfraude tegen te gaan.
Centraal in veel van deze voorbeelden staat het gebruik van Blockchain om een aantal tekortkomingen te counteren van digitale handtekeningen zoals we ze vandaag kennen.

Over Bruno Lowagie
Bruno is de originele ontwikkelaar van iText, tevens auteur van een aantal boeken over iText en het PDF formaat, en oprichter van de iText Group, bestaande uit filialen in België, de US en Singapore. In 2015 verkocht hij driekwart van de aandelen van iText Group aan een Belgisch-Koreaanse joint-venture, waarbij hij zijn rol als CEO inruilde voor de functie van CTO.

 

 

 

Geert GIELENS - Verkiezingen en economie

 

Politieke partijen zijn al sinds de zomer in de ban van verkiezingen: eerste de lokale, maar daarna zal de campagnekoorts snel stijgen in de aanloop van 26 mei 2019 met de Europese en waarschijnlijk ook de federale en regionale stembusgang. Geert Gielens maakt de analyse van de economische situatie in dat kader. Hij stelt zich vragen bij de trage groei en de lage productiviteit. Daarnaast wijst hij op het belang van de innovatie, zeker in een context van toenemende digitalisering van de economie.

 

 

Over Geert Gielens

Geert Gielens is Chief Economist bij Belfius waar hij zijn hele loopbaan actief is. Hij is doctor in de economie en gastprofessor aan de universiteten van Brussel en Antwerpen.  

 

 

 

 

David DUCHEYNE - Waarom cijfers niet (altijd) motiveren

 

We worden geregeerd door cijfers. Elke organisatie probeert de eigen relevantie met cijfers uit te drukken: financiële cijfers, klantenfeedback, commerciële resultaten, ... Het wordt allemaal in getallen uitgedrukt. En vaak worden die cijfers gekoppeld aan een bonus, een cijfermatige en monetaire consequentie. En toch. Mensen halen de schouders op wanneer ze cijfers horen. Ze vergeten ze. Ze vervormen ze. Ze weten niet wat ze betekenen. Ze kennen er andere dimensies aan. Ze nemen irrationele beslissingen ondanks de cijfers.

 

Het is te gemakkelijk om dit te wijten aan een gebrek aan competentie of interesse. Het heeft er vaker mee te maken dat cijfers zeer weinig motiverend zijn en dat mensen gewoon biased zijn. Mensen zijn voorspelbaar irrationeel. Dat wil niet zeggen dat we cijfers altijd achterwege moeten laten. We moeten er gewoon anders mee omgaan dan hoe sommige organisaties er vandaag mee omgaan.

 

Als we willen dat het proces van “Performance Management” zinvol en effectief is, dan moet het voldoen aan zeer specifieke eisen. In deze sessie legt David Ducheyne (otolith) uit hoe het integreren van inzichten uit de gedragseconomie kan leiden tot een hogere betrokkenheid van mensen en hoe organisaties zo de uitvoering van hun strategie gunstig kunnen beïnvloeden.


Over David Ducheyne (Solvay)

David (49) heeft 25 jaar ervaring in HR. Hij werkte voor Alcatel, Universiteit Gent, Henkel, Case New Holland en Securex. Hij was gedurende 6 jaar general manager van de Business Unit Individual Services binnen Securex. In februari 2018 richtte hij het adviesbureau otolith op en geeft hij advies aan bedrijven inzake de menselijke kant van strategie-executie. Tot zijn klanten horen Eurofins Digital testing, Acerta, Waterlink, NMBS, ING, GZA Antwerpen, Zorgbedrijf Antwerpen, OLV Ziekenhuis Aalst, Lotus Bakeries, Exki, King’s College London, KEA Copenhagen, Accenture Ireland, Bundesanstalt für Arbeitsschutz, IQPC Deutschland. Hij is ook verbonden aan de Solvay Business School.

 

SPONSORS

   

 

   

 

   

 

    

 

 

 

Vragen?

Fran Van Buggenhout, Marketing & Communication Officer FDMagazine, helpt u graag verder.

U kan Fran bereiken via :