Koen De Leus is licentiaat handelswetenschappen, EHSAL. Als analist van Tijd Beursmedia was hij vanaf 1998 nauw betrokken bij het ontwerp en de berekening van Europese sectorindices. Van 2004 tot januari 2006 was hij hoofdeconoom van Uitgeversbedrijf Tijd, uitgever van De Tijd en De Belegger. Van 2006 tot juli 2012 werkte Koen als marktstrateeg bij Bolero, de online broker van KBC Securities. In augustus 2012 maakte hij de overstap naar moederbedrijf KBC om daar aan de slag te gaan als senior economist. Hij is tevens gastdocent ‘Behavioral Finance’ voor het programma Investment Management aan de Ehsal Management School.
Koen is een regelmatige gast in de actualiteitenprogramma’s van VRT, Kanaal Z, Tijd.tv en op radio. Hij wordt vaak geciteerd zowel in de populaire als in de meer gespecialiseerde financiële pers. Samen met Paul Huybrechts schreef Koen in 2006 het boek “Naar Grijsland”, waarin hij dieper ingaat op de maatschappelijke en economische gevolgen van de vergrijzing. Het boek was één van de drie genomineerde voor de ABN Amro Prijs voor beste non-fictie boek van het jaar. In 2012 publiceerde hij “Gouden Beursleuzen” waarin hij essentiële beurstips van ’s werelds beste beleggers bestudeert en actualiseert. Tevens behandelt het boek de belangrijkste emotionele valkuilen waaraan beleggers ten prooi vallen.
Op 1 juni 2017 verscheen het 3e boek van Koen over de digitale revolutie en de economische en sociale impact op onze maatschappij : “De Winnaarseconomie: Uitdagingen en kansen van de digitale revolutie” – “L’économie des gagnants : défis et opportunités de la révolution digitale”.