Heide Moens Heidi Moens, head of finance van Signify België & Luxemburg
Tekst
Gert Verlinden

De CFO van vandaag doet aan storytelling

1 December 2019
Finance zit mee aan het commerciële stuur
Succesvolle veranderingen in een organisatie vragen van elk managementteam het juiste leiderschap. Ook de CFO is actief betrokken. Wat betekent dat in de praktijk? Heidi Moens van Signify, het vroegere Philips Lighting, deelt haar verhaal. Het valt samen met de transitie van haar werkgever.

Leiderschap tonen is voorbeeldgedrag stellen

“De bedrijfsmissie en strategie op een inspirerende manier delen met je eigen medewerkers en externe stakeholders, daar start goed leiderschap voor mij”, zegt Heidi Moens, head of finance van Signify België & Luxemburg.

De CFO geeft leiding door voorbeeldgedrag te stellen. “Signify is de nummer één op de markt, maar ik gedraag me alsof we de nummer twee zijn.” De achterliggende boodschap naar de medewerkers: blijf scherp en waakzaam. Finance zit als businesspartner mee aan tafel bij de commerciële onderhandelingen. “Bijgevolg nemen wij ook eigenaarschap op.”

Lean

De verandering naar een light-as-a-service-bedrijf laat zich voelen in het financieel team. “Uiteraard beheren en vernieuwen we betalingsvoorwaarden en kredietrisico’s. We bieden nu tevens financieringsoplossingen aan. De klant hoeft niet zwaar te investeren in eigen verlichtingsmiddelen. Als beursgenoteerd bedrijf is het voor ons belangrijk om die recurrente inkomsten te genereren. Elke klant is anders. Dat vraagt van ons als businesspartner financieel maatwerk. Finance zit mee aan het commerciële stuur.”

Daarom tracht Heidi Moens in haar eigen departement en team een gamechanger-attitude te ontwikkelen. Naast haar functie als head of finance, neemt ze een rol op als lean-expert. Ze geeft trainingen en initieert veranderingen zoals dagelijkse korte stand-upmeetings. “Daar overlopen we financiële en commerciële KPI’s, maar we vieren ook successen”, lacht ze. In haar rol als trekker van de lean-filosofie in de organisatie stimuleert ze medewerkers om processen voortdurend te optimaliseren en de interne en externe klant centraal te plaatsen. “Een voorbeeld? We identificeerden de opportuniteit om via een partnerschap een geavanceerde verlichtingsoplossing aan te bieden aan klanten van een grote Belgische bank. Nog eentje: we maakten nieuwe, heldere afspraken met leveranciers bij de transitie naar het financieel shared service center toen bleek dat frustraties over de samenwerking de kop opstaken.”

Storytelling

Intern communiceert Heidi Moens elk kwartaal de resultaten. “Omdat een powerpoint met cijfers en tabellen onvoldoende begeestert, geef ik graag tekst en uitleg over onze bedrijfstransitie en deel ik successen. Leiderschap gaat over een goed verhaal en dat uitdragen. Ik vertel bijvoorbeeld graag over onze producten en innovaties. Ja, de financemanager van vandaag doet ook aan storytelling.”

Heidi Moens gebruikt optimaal de 360°-feedbacktool die ter beschikking is. “Maar ik wacht niet op feedback. Er is altijd openheid om elkaar aan te spreken. Ik werk gewoon mee in het landschapskantoor.”

Go to gemba

De manier waarop Signify transformeerde naar een dienstverlenend Internet of Things-bedrijf waar de klant centraal staat, vertaalt zich naar de manier waarop de CFO omgaat met het team. “Ik creëer een veilig kader waarin medewerkers durf tonen, hun blik openzetten en aan de bel trekken. Samen vinden we de energie die elk individu drijft.”

De financiële basisprocessen met een beperkte toegevoegde waarde, zoals accounting, zijn ondergebracht in buitenlandse shared service centers. Die veranderende bedrijfscontext geeft zuurstof aan de lokale medewerkers om te groeien. Het maakt hen tot experten met een sterke focus op de klant. Heidi Moens liet in volle vertrouwen een stuk van haar expertise los, in handen van haar team. “Ik kijk niet mee over hun schouder. Ze lopen haast nog alleen langs voor een dubbelcheck of om een oplossing te bespreken. Ik hou echter nog altijd de vinger aan de pols en weet op elk moment wat er leeft. Go to gemba, ga kijken, heet dat in lean-termen.”

Beurskoers

Is Heidi Moens als head of finance geneigd om de effecten van leiderschap te kwantificeren? “Ik bepaal de impact van elk nieuw project dat we opzetten. Meten is weten. De impact gaat verder dan enkel financiële resultaten. Dat doen we met een Net Promotor Score en een trimestrieel tevredenheidsonderzoek in elk team.”

Het profiel van Heidi Moens transformeerde naar een bredere versie dan die van een klassieke financieel directeur. “Ja, ik durf buiten de lijntjes kleuren van mijn strikte functiebeschrijving. Daarvoor is vertrouwen de basis. Let op, Signify is beursgenoteerd. Compliance heerst in het team. We kennen onze materie en tonen onze creativiteit en ondernemingszin binnen het afsprakenkader.”

Fierce Ladies

Persoonlijk leiderschap gaat verder dan je als individu vereenzelvigen met de missie en visie van de organisatie. Het gaat om groeien en leren. Heidi Moens trad toe tot een platform van ambitieuze vrouwen, de Fierce Ladies (straffe madammen). Nieuwe trends op de markt staan op de agenda, net zoals leiderschap. “Ik toets mijn visie, vind klankborden en reflecteer over nieuwe inzichten. Het is een uniek forum om mijn netwerk te ontwikkelen en vaardigheden zoals onderhandelingstechnieken aan te scherpen. Ik krijg er ongelooflijk veel energie van en straal dat af op Signify.”

Light-as-a-service

Royal Philips besliste in 2016 om zijn afdeling verlichting te verzelfstandigen. Zo ontstond het autonome Philips Lighting, dat al snel naar de beurs trok en later zijn bedrijfsnaam veranderde in Signify. Op de markt dragen de lichtproducten nog steeds het solide Philips-label. Het bedrijf beleeft de transitie van een moderne industriële lampenfabrikant naar een innovatieve speler, met toepassingen op het vlak van Internet of Things (IoT), datacommunicatie via lichtgolven en light-as-a-service.