Kristiaan De Beukelaer Kristiaan De Beukelaer, CFO Mediahuis
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Frederik Beyens

“Het gaat niet om de cijfers, wel om de inzichten”

1 juni 2021
De voorbije jaren heeft Mediahuis een sterk groeipad afgelegd. Wat is het effect daarvan op het financiële team? Cfo Kristiaan De Beukelaer licht de teamwerking toe.

De voorbije jaren heeft Mediahuis een sterk groeipad afgelegd. Wat is het effect daarvan op het financiële team? Cfo Kristiaan De Beukelaer licht de teamwerking toe.

1. Hoeveel medewerkers telt de financiële afdeling?

Mediahuis is een internationaal mediabedrijf met titels zoals De Standaard, Het Nieuwsblad, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Irish Independent en Luxemburger Wort. Van de 4.435 medewerkers werken er 106 op de financiële afdeling. Bij Mediahuis is finance op groepsniveau georganiseerd. Een eerste activiteit is alles wat met accountancy en compliance te maken heeft. De medewerkers van deze afdeling zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de financiële data. Businesscontrol bestaat uit medewerkers die de data exploreren en aggregeren en inzichten creëren om het management te ondersteunen. Ten slotte zijn er enkele centrale groepsdiensten, zoals thesaurie, consolidatie en projectmanagement. Finance heeft ook een leiderschapsteam dat beslissingen neemt en een richting kiest, in goed overleg. Met de expertise die ze hebben, staan ze ten dienste van de hele groep, ongeacht het land waar ze werken.

2. Wat zijn de prioriteiten van de financiële afdeling op dit ogenblik?

De voorbije jaren hebben we een sterk groeipad afgelegd. Door overnames zijn we op zes jaar tijd verviervoudigd in omvang. Bij een overname is een snelle onboarding prioriteit. De financiële afdeling probeert de overgenomen vennootschappen na een periode van gemiddeld zes tot achttien maanden aan boord te hebben. Concreet gaat het om de integratie van de boekhoudactiviteiten in het shared service center en het aligneren van de platformen. De prioriteit van de accountancy-afdeling ligt enerzijds in efficiëntie. Door procesoptimalisatie en voortdurende verbeteringen winnen ze tijd. Anderzijds ligt de focus op accuraatheid en volledigheid, in een goed evenwicht met snelheid. Zij zorgen er met andere woorden voor dat de kwaliteit van de data optimaal is. De accuraatheid op analytisch niveau is de sleutel, want de data zijn de grondstof waarmee de businesscontrollers aan de slag gaan. Het gaat mij niet zozeer om de cijfers, wel om de inzichten die we uit de data halen. Die inzichten ondersteunen het management bij hun beslissingen en houden hen scherp.

3. Hoe houden jullie de medewerkers betrokken in coronatijden?

De veiligheid en het welzijn van onze medewerkers staat voorop. Thuiswerk is de regel. Tegelijk hebben we aandacht voor continuïteit. Zo werken onze redacties vanop de redactievloer, zij het in beperktere teams. Ook businesscontrollers hebben soms nood aan overleg. Ze missen nuance wanneer ze geen fysieke interactie hebben. Voor dergelijke overlegmomenten staan we contacten op de werkvloer toe, uiteraard met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen. De onboarding van onze Ierse activiteiten, goed voor dertig vennootschappen, hebben we volledig op afstand gerealiseerd, zonder dat de teams fysiek samenkwamen. Dat was een huzarenstuk, we zijn er trots op. Vanuit onze interne communicatie proberen we het contact met onze medewerkers maximaal te bewaken en moedigen we leidinggevenden aan om op regelmatige basis met hun medewerkers te connecteren. Door veel met hen te praten, detecteren we hoe iedereen zich voelt. Het is niet evident om mensen gemotiveerd te houden, maar we proberen alert te zijn voor eventuele stressfactoren.