Rony Timmermans Rony Timmermans, vice-president finance Benelux CHGMeridian
Tekst
Patrick Verhoest

IFRS 16 heeft geen invloed op ons zakelijk model

1 December 2019
Het is moeilijk een car policy te bouwen met een overheid die frequent het geweer van schouder verandert
Rony Timmermans is vice-president finance Benelux bij CHG-Meridian. Hij is tevens verantwoordelijk voor HR en het wagenpark. “Een degelijke wagen is een vast onderdeel van een totaal remuneratiepakket geworden”, meent hij.

Het is tegenwoordig niet meer hip om dat toe te geven, maar Rony Timmermans is een autofan. Hij rijdt niet toevallig met een goed uitgeruste Audi A6 Avant. Die is bewust gekozen om zijn comfort en kofferinhoud, maar ook omwille van alle opties en gadgets. Hij vertelt zijn verhaal terwijl hij met veel plezier de Audi A4 35 Avant TFSI door de straten van Strombeek-Bever stuurt: “Ik hou van een mooi uitgeruste wagen. Ik rij vaak naar Nederland voor CHG en dan wil ik veilig en comfortabel rijden. Toch ben ik klimaatbewust: als ik naar het kantoor in Parijs ga voor vergaderingen, neem ik steevast de trein.”

Apparatuur krijgt tweede leven

CHG-Meridian financiert technologische investeringen van zijn klanten via een huurmodel. Het gaat van ICT over medische toestellen tot apparatuur voor industriële toepassingen. Rond het gebruik van de apparatuur bouwt CHG diensten met een meerwaarde. Klimaatbewustzijn is inherent aan dat businessmodel, weet Rony Timmermans: “Meestal kopen bedrijven hun materiaal aan en weten ze nadien niet wat ermee aan te vangen. Bij ons huren ze het materiaal. Na de huurperiode nemen wij het terug. In ons technologisch centrum in Duitsland wissen we de gegevens. Dan kunnen we de apparatuur doorverkopen. Dat laat ons toe apparatuur een tweede leven te geven. Het brengt ons in de circulaire economie. Door te huren, bereiken de klanten een betere total cost of ownership en helpen ze bovendien het milieu.”

Menselijk kapitaal

De klanten van CHG bevinden zich in het hogere segment van de economie, getuigt Rony Timmermans. Veel van die klanten zijn multinationals of Bel20-spelers. Daarom zoekt hij naar profielen die in Champions League kunnen spelen: “Ons menselijk kapitaal is van groot belang. Het zijn onze medewerkers die de diensten van CHG in de markt zetten. We hebben dus hoogopgeleide, ambitieuze en gemotiveerde medewerkers nodig met de vaardigheden om ons cliënteel te bedienen. Uiteraard zoeken onze concurrenten die ook. Daarom willen we nieuwe medewerkers een mooi salarispakket aanbieden. Dan komen we terug bij de bedrijfswagen, want een mooi uitgeruste en degelijke wagen is een vast onderdeel van een totaal remuneratiepakket geworden.”

Rol van de overheid

Ook al zoekt CHG medewerkers die in de buurt wonen en biedt het thuiswerken en glijdende werkuren aan, heel wat medewerkers hebben een wagen nodig om de klanten te bezoeken. Rony Timmermans ziet op budgettair vlak elektrische wagens al haalbaar: “We zijn begaan met onze ecologische voetafdruk en willen investeren. De overheid is niet gevolgd. De infrastructuur voor het opladen – die ik wel zie in Nederland – ontbreekt in ons land. Dat is de enige reden waarom we nog geen elektrische voertuigen in ons wagenpark hebben. Het is trouwens heel onduidelijk op welke energiebron onze overheid eigenlijk wil inzetten. Om de haverklap wijzigt de richting. Het is moeilijk een car policy op te bouwen met een overheid die zo frequent het geweer van schouder verandert. Het mobiliteitsbudget werkt niet bij ons. Cash tegenover onze goed uitgeruste wagens stellen, lukt ook niet.”

IFRS en groei

CHG-Meridian group groeide het voorbije jaar in omzet met 22 procent, naar een totaal volume van meer dan 1,5 miljard euro. Die groei was hoger dan verwacht, gezien het in voege treden van de nieuwe IFRS 16-norm op 1 januari van dit jaar. De kwalificatieverschillen tussen een financiële lease en een operationele lease zijn verdwenen. De huurder wordt nu verplicht de right of use én de leaseschuld volledig op de balans te rapporteren. “We merken dat de norm op zich weinig invloed heeft op ons model, omdat we blijven groeien. De reden daarvoor is dat veel bedrijven kiezen voor leasing of huurmodules, los van hoe het op de balans wordt gerapporteerd.”

Bezorgdheid

“De sector was bezorgd dat veel bedrijven niet meer zouden leasen. Onze groeicijfers bewijzen de relativiteit van dat alles. Veel bedrijven kiezen voor leasing om andere redenen dan puur balance sheet management. Grote spelers veranderen hun gedrag op dit domein niet en gaan voor huuroplossingen die transparantie bieden, hun zakelijke processen vereenvoudigen en de total cost of ownership verbeteren. Dat zie je onder meer bij klanten die hun IT steeds meer beschouwen als een gebruiksgoed, in een omgeving waar digitalisering en circulaire economie belangrijk zijn. Ons model is daarop gericht. Aankoop is lineair en leasing – waar je een toestel een tweede leven geeft – is circulair. Ik denk dat de nieuwe IFRS-norm een goede insteek is geweest om meer transparantie te bieden voor de stakeholders van het bedrijf, intern en extern, maar op het niveau van onze dienstverlening zien we geen invloed.”

Testwagen

Model: Audi A4 Avant 2.0 35 Advanced TFSI 150 pk, S-tronic

Prijs geteste versie: 50.115 EUR

Verkrijgbaar vanaf: 34.950 EUR

Verkeersbelasting: 388,89 EUR

BIV: 454 EUR

Audi A4 Avant Audi A4 Avant