Karolien Vlassenroot, Financieel Directeur Durabrik

KRT

Tekst
CH

Mee de werf op

11 January 2019
Elke maand legt FDmagazine een reeks vragen voor aan een CFO die ‘nieuw’ is in zijn of haar bedrijf. Deze maand is Karolien Vlassenroot aan de beurt. In april dit jaar werd ze, op haar 31ste, financieel directeur bij bouwbedrijf Durabrik. CEO Joost Callens noemde haar benoeming ‘een uitgelezen kans om de typisch mannelijke energie in een bouwbedrijf in balans te brengen met een stevige dosis vrouwelijkheid’.

Hoe kwam je bij Durabrik terecht?

Een van mijn familieleden was in contact gekomen met Durabrik en vertelde me erover. Ik was onder de indruk van de waardengedrevenheid van de firma. Na het lezen van het boek ‘De kwetsbare leider’ van Joost Callens besloot ik het bedrijf te volgen. Toen er in 2016 een vacature kwam voor finance manager aarzelde ik niet. Het was voor mij de perfecte synthese van de functies die ik tot dan had vervuld. In april dit jaar kreeg ik de kans om door te groeien tot financieel directeur, wat me meteen het jongste directielid van het bedrijf maakt.

Waar werkte je voordien?

Op mijn 21ste startte ik als extern auditor bij EY, een straffe leerschool waar ik veel ervaring opdeed. Vanaf jaar twee stuur je al medewerkers aan. Na vijf jaar wilde ik het bedrijfsleven in en de werking van een bedrijf van binnenuit leren kennen. Ik kon aan de slag als intern auditor bij Colruyt Group, een beursgenoteerd en waardengedreven bedrijf. Deze twee jobervaringen komen me nu uitstekend van pas. Ook bouw ik op mijn ervaring als scoutsleidster: je leert je inzetten voor een groep en spelenderwijs omgaan met groepsdynamica. Dat is goud waard.

Op je 31ste een directiefunctie. Was dat een moeilijke sprong?

Ja en neen. Vergeleken bij mijn vorige functie zijn er natuurlijk een pak verantwoordelijkheden bijgekomen, zoals het strategisch pad mee vormgeven en alle wettelijke verplichtingen. Daarnaast kreeg ik er de afdelingen ICT, klantenadministratie en interieuradvies bij. Toch valt de overstap mee. Bert Niclaes, mijn voorganger en nog steeds mijn coach en mentor, heeft zich na achttien jaar teruggetrokken als financieel directeur om zich te focussen op Toontjeshuizen, een woonproject voor mensen met een beperking. Hij gaf me in 2016 snel een mandaat, waardoor ik eigen accenten kon leggen. Bert blijft lid van de raad van bestuur en volgt nog steeds de juridische dienst op. Ik kan op hem een beroep doen als ik een vraag heb en dat betekent veel. Verder hebben de meeste medewerkers op de financiële afdeling een lange ervaring in het vak en de organisatie, ook dat is een grote plus. Onze hoofdboekhouder heeft me ingewijd in de wettelijke en juridische specificiteiten van de bouw en onze controller en verantwoordelijke voor de analytische boekhouding in alle bouwspeficieke boekhoudkundige aspecten. Extra kennis over de sector verwerf ik dankzij een postgraduaat vastgoedkunde aan de KULeuven.

Het moet voelen alsof je als financieel medewerker mee op de werf staat

Dat lijkt een erg vol programma?

Dat is het ook. Gelukkig heb ik veel energie. En twee kinderen. De zorg voor hen maakt dat je hoofd ’s avonds onmiddellijk ‘leeg’ is, vrij van werkzorgen. In de week regelen mijn vriend en ik alle praktische beslommeringen. Zo blijft het weekend vrij om met de kinderen verstoppertje te spelen (lacht).

Wat vind je bijzonder aan Durabrik?

Het is een warm bedrijf met een filosofie van maatschappelijk engagement. De aandeelhouders, Joost Callens en Claudia Callens, delen de groei voor een stuk met de buitenwereld. Zo schenkt Durabrik duizend euro voor een goed doel in elke gemeente waar het een project start. Persoonlijk engagement bij het ondersteunen van goede doelen wordt gestimuleerd.
Onze slogan is niet voor niets ‘Bouwen begint bij mensen’. De anciënniteit is hoog, het verloop laag. Dat zegt iets over hoe het bedrijf met de medewerkers omgaat. De bedrijfswaarden zijn samengevat in het letterwoord Rosie: respect en vertrouwen, ontplooiing en ontwikkeling, samenwerking, innovatief ondernemen en eigenaarschap. Pas als medewerkers zich goed en betrokken voelen, genieten klanten de beste service en kwaliteit, luidt het. Luisteren naar de klanten houdt in: ervoor zorgen dat hun huis een thuis wordt.

Wat zijn de projecten die nu je aandacht vragen?

We zijn volop bezig met het digitaliseren van onze administratie. Naast het OCR-traject voor het digitaal herkennen van facturen, is ERP momenteel een omvangrijk project voor de hele organisatie. We schakelen over van het oude Navision naar Nav Dynamics. Samen met een ICT-collega ben ik projectmanager. Onze businessunit Ecopuur gaat live in januari, Durabrik in april. Twee medewerkers die vijftien jaar geleden de eerste implementatie meemaakten, zijn nu de spil van het projectteam. Die continuïteit in je team is belangrijk, zeker voor een grote kmo als Durabrik.

Welke accenten leg je in je beleid?

Ik vind het belangrijk dat we de deuren van finance openhouden. Dat betekent: een hoge betrokkenheid tonen met wat er gebeurt op de werven en bereikbaar zijn als de projectleiders een vraag hebben. Regelmatig bezoeken we met onze afdeling een werf. Mijn helm ligt altijd klaar in de wagen. Als ik een werf passeer, dan ga ik kijken. Het is goed om de arbeiders te leren kennen. Het moet voelen alsof je als financieel medewerker mee op de werf staat. Dan weet je waarvoor je werkt en kan je de missie van het bedrijf beter integreren in je job.
In 2016 hield ik een pleidooi om duurzaamheid binnen te brengen in het wagenpark. Dat trek ik nu door. We hadden een klassiek wagenpark met dieselwagens. Bij Ecopuur is nu al twintig procent van de wagens elektrisch, bij Durabrik hebben we er een viertal. TCO (total cost of ownership) is de basis. Alleen kijken naar het leasingbudget volstaat niet, want de maatschappelijke impact gaat veel verder. Onder mijn impuls is ook een analysesysteem voor leveranciers, onderaannemers en concurrenten ingevoerd. Zo weten we wie onze concullega’s zijn én kunnen we van hen leren.

Welke evolutie in de financiële wereld baart je het meest zorgen?

Factuurfraude is een groeiend fenomeen dat voor ongerustheid zorgt. We zijn continu alert. Hoe geen slachtoffer worden? Door rechtlijnige processen in te voeren – met onder meer controle van onderneming en bankrekeningnummer en goedkeuring door de rechtstreeks verantwoordelijke – en ervoor te zorgen dat werkelijk alle facturen dat proces volgen. Blind betalen is uitgesloten. De boekhouder en controller spelen een sleutelrol in dit verificatieproces.

Wat evolutie stemt je optimistisch?

De digitalisering belooft nog veel moois voor de financiële en andere ondersteunende afdelingen. Daarbij is het geenszins de bedoeling om boekhouders buitenspel te zetten, wel om hun taak anders in te vullen, met meer aandacht voor het boekhouden op zich en de bijhorende controlefunctie. Heel vaak wordt onderschat hoeveel kennis voor die beroepen nodig is. Ook maakt de digitalisering samenwerken met leveranciers steeds gemakkelijker. Er zijn nog enorm veel opportuniteiten. Ik kijk ernaar uit om die, samen met de collega’s, voor Durabrik aan te pakken.