Denis Hermesse Denis Hermesse, senior vicepresident finance & services bij MIVB
Tekst
Matthias Vanheerentals

MIVB moderniseert financiële dienst

1 december 2021
De investeringen passen in de strategie om de CO2-uitstoot in Brussel te verminderen
Denis Hermesse is sinds april de senior vicepresident finance & services bij MIVB. Hij stuurt een groot team aan om het financieel beheer van de Brusselse vervoersmaatschappij in goede banen te leiden. Onder zijn impuls is de financiële afdeling verder gemoderniseerd en gedigitaliseerd.

Denis Hermesse is sinds april de senior vicepresident finance & services bij MIVB. Hij stuurt een groot team aan om het financieel beheer van de Brusselse vervoersmaatschappij in goede banen te leiden. Onder zijn impuls is de financiële afdeling verder gemoderniseerd en gedigitaliseerd.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is volop aan het investeren in de verhoging van de frequenties en de verdere uitbouw van het net. De bouw van de nieuwe metrolijn 3 van het noorden naar het zuiden van Brussel is volop bezig. Het is het grootste project tot nog toe en kost om en bij een miljard euro.

Sinds kort zet de MIVB een waterstofbus in. De vervoersmaatschappij heeft ook al enkele jaren elektrische bussen rondrijden in Brussel. Al die investeringen passen in de duurzaamheidsstrategie van de MIVB om de CO2-uitstoot in het Brussels Gewest te verminderen.

Geen eiland

De financiële afdeling van de MIVB is geen eiland op zich. “De financiële medewerkers staan vlakbij de operationele managers”, zegt Hermesse. “Zij maken de rapporten, waardoor de managers de juiste beslissingen nemen. De controllers zijn altijd partner van de verschillende businessunits, zoals bus, tram, metro, veiligheid en IT. De controllers werken samen met de businessunitmanager en worden de financiële rechterhand van de manager. Dat wordt nu aanzien als een belangrijke opdracht van de financiële afdeling. De controllers rapporteren in de eerste plaats aan de manager van de businessunits en daarnaast aan mij. Vaak gaan die controllers nadien op de operationele afdeling werken. Mijn voorgangster op de financiële afdeling is nu bijvoorbeeld vicepresident operations.”

Digitalisering

De MIVB investeert ook in de digitalisering en modernisering van de financiële afdeling. “We willen naar een volledige digitalisering gaan en de leveranciers verplichten om hun facturen digitaal aan te leveren”, zegt Hermesse. “We zullen ook in een nieuwe Optical Character Recognition (OCR) investeren. De facturen die toch per post aankomen, scannen en lezen we automatisch uit. De financiële afdeling zelf wordt dus gedigitaliseerd. Zo kan de afdeling efficiënter werken en met hetzelfde aantal medewerkers meer dossiers behandelen. Door de vele infrastructuurprojecten moet er ook meer werk verzet worden.”

Ook het interne aankoopproces wordt gedigitaliseerd. Hiervoor maakt de MIVB gebruik van het ERP-systeem SAP. “We zullen het klassieke ERP-systeem ook uitbreiden met een applicatie voor de smartphone en tablet”, zegt Hermesse. “Daarvoor installeren we S/4HANA Cloud van SAP.”

Changemanager

“Toch zal er een veranderingsproces nodig zijn om iedereen mee te krijgen”, legt Hermesse uit. “We zoeken nu een changemanager voor de financiële afdeling om alle personeelsleden door het veranderingsproces te loodsen. Die persoon moet de nieuwe manier van werken aan de personeelsleden uitleggen en het veranderingsproces doorvoeren.”

Bij de MIVB staat opleiding centraal. De MIVB organiseert haar opleidingen in de MIVB Academy, waar alle werknemers zich kunnen inschrijven voor talrijke opleidingen en bijscholingen. De MIVB Academy bestaat uit de Management School, de Technical School en het Training Center voor metro, tram en bus. De MIVB beschikt ook over opleidingscoaches waarmee medewerkers een persoonlijk ontwikkelingspad uitstippelen. De MIVB Academy organiseert ook opleidingen voor de financiële afdeling. “Over het algemeen slaag ik erin om de profielen te vinden, maar het is niet evident voor tweetalige aankopers”, zegt Hermesse. “Daarvoor hebben we negen openstaande vacatures.”

Verder wil de MIVB de transparantie en de digitalisering naar de klant verhogen. Hij kan sinds 2020 contactloos betalen met een smartphone, smartwatch of bankkaart. Sinds enkele maanden lanceert de MIVB ook de testapp MoveBrussels die deel uitmaakt van het project Mobility as a Service (MaaS). De proefapp groepeert alle vervoersmogelijkheden, van openbaar vervoer, steps, deelfietsen tot en met deelwagens.

Subsidies

De MIVB wordt voornamelijk gesubsidieerd door de Brusselse regering. Een deel van het budget is voorzien voor de uitbating van het net, een ander deel voor investeringen, waaronder enkele grote infrastructuurwerken. Voor grote werken, zoals metrolijn 3 naar Evere, is er extra financiering voorzien vanuit Beliris, het samenwerkingsverband tussen de Brusselse en federale overheid.

De werkingskosten van de MIVB bedroegen in 2020 763 miljoen euro. Daarnaast investeerde de MIVB vorig jaar 337 miljoen euro in de uitbouw van haar net. Om de MIVB in staat te stellen het net van morgen verder uit te bouwen - uitgebreider, efficiënter en nog toegankelijker - is de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van plan om tussen 2019 en 2028 6,2 miljard euro uit te trekken voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Brussel, met onder meer nieuwe tramlijnen, een uitbreiding van de metro, de inzet van extra voertuigen en de bouw van stelplaatsen. Het MIVB-net telt 85 bus-, tram- en metrolijnen. Zowat 1.277 voertuigen (trams, bussen en metro's) stonden vorig jaar in voor 244,2 miljoen ritten en legden 64,1 miljoen kilometer af. De kaap van de 10.000 werknemers werd ondertussen overschreden.