Privacyverklaring
Lieve Logghe Lieve Logghe

KRT

Tekst
Dirk Van Thuyne
Beeld
Sophie Nuytten

Snel inspelen op opportuniteiten dankzij sterke balans

1 juli 2020
Eind vorig jaar stelde olietankerrederij Euronav Lieve Logghe aan als nieuwe cfo. Na een carrière van bijna 25 jaar bij staalgroep ArcelorMittal maakte de Oost-Vlaamse de overstap. Nauwelijks aan boord brak wereldwijd de coronacrisis uit. “Het behoud van ons menselijk kapitaal is op dit moment prioritair”, benadrukt ze. “Daarnaast biedt de crisis ook opportuniteiten.”

Eind vorig jaar stelde olietankerrederij Euronav Lieve Logghe aan als nieuwe cfo. Na een carrière van bijna 25 jaar bij staalgroep ArcelorMittal maakte de Oost-Vlaamse de overstap. Nauwelijks aan boord brak wereldwijd de coronacrisis uit. “Het behoud van ons menselijk kapitaal is op dit moment prioritair”, benadrukt ze. “Daarnaast biedt de crisis ook opportuniteiten.”

Kan je Euronav even voorstellen?

Euronav is de grootste onafhankelijke beursgenoteerde olietankerrederij ter wereld. Momenteel bestaat onze vloot uit 72 olietankers. Aan wal hebben we 210 medewerkers, die actief zijn vanuit kantoren in Europa en Azië. Daarnaast werken er op onze schepen meer dan 2.900 zeelieden. Euronav heeft een beursnotering op Euronext Brussel en op de New York Stock Exchange.

Je werkte bijna een kwarteeuw voor dezelfde werkgever, staalreus ArcelorMittal. Waarom heb je gekozen om andere lucht op te snuiven?

Ik heb me al die jaren met hart en ziel ingezet voor ArcelorMittal. Ik mocht er heel wat uitdagingen aangaan en heb veel kansen gekregen. De belangrijkste reden om de stap te zetten, was van persoonlijke aard. In mijn laatste functie was ik VP head of energy van Arcelor Mittal Europe, met als belangrijkste uitvalsbasis Parijs en Luxemburg. Dit betekende dat ik van maandag tot vrijdag van huis weg was en dat begon te wringen.

Wat maakt van Euronav een aantrekkelijke werkgever?

In de eerste plaats de ondernemende sfeer en de korte beslissingslijnen. Euronav heeft ook een sterk managementteam aan boord onder leiding van mijn voorganger Hugo De Stoop, die nu ceo is. Hij is een charismatische leidersfiguur. Net zoals Aditya Mittal, de ceo van ArcelorMittal Europe. Ik hecht veel belang aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vorig jaar heeft Euronav op directieniveau een ESG- en Klimaatcomité opgericht. Een van de uitdagingen in onze sector is de overstap naar een milieuvriendelijkere brandstof. Begin dit jaar zijn we overgeschakeld naar een variant met 0,5 procent zwavelgehalte. Daar hangt een prijskaartje aan vast, maar we hebben zo wel onze ecologische voetafdruk kunnen verminderen.

Zijn er parallellen te trekken tussen ArcelorMittal en Euronav?

Beide bedrijven zijn actief in een kapitaalintensieve en vooral cyclische sector. In de scheepvaart is die volatiliteit nog hoger dan in de staalindustrie. De vrachttarieven kunnen enorm schommelen. Begin dit jaar gingen ze bijvoorbeeld pijlsnel naar beneden, aanvankelijk als gevolg van een seizoensgebonden dip door minder vraag naar olievervoer richting Verre Oosten. De uitbraak van het covid-19-virus versterkte die beweging. In de loop van maart veranderde het plaatje helemaal door een conflict tussen Rusland en Saoedi-Arabië, waardoor de wereld plots te maken kreeg met een nooit geziene productieverhoging. Die productieverhoging in combinatie met een verminderde vraag naar olie ten gevolge van de coronacrisis leidde al snel tot een aanzienlijk overaanbod. In de Verenigde Staten zakten de prijzen voor ruwe olie zelfs even onder nul. Een olie-installatie kun je niet van de ene dag op de andere opstarten of afsluiten, waardoor de vraag naar opslagcapaciteit fors toenam. Aangezien de opslagcapaciteit aan land beperkt is, werden ook tankers ingeschakeld als drijvende opslagplaatsen voor ruwe olie en stegen de tarieven voor onze schepen weer naar hoge niveaus.

Ook Euronav ontsnapt niet aan de impact van de coronacrisis. Wat zijn je prioriteiten?

We hopen in de eerste plaats dat wetenschappers het virus nu heel snel onder controle krijgen. We hebben er alles aan gedaan om onze medewerkers te beschermen, zowel aan land als op onze schepen. Het behoud van ons menselijk kapitaal is op dit moment prioritair. Daarnaast kijken we extra naar de kosten. We doen dit niet blind. Zo blijven we investeren in een goed onderhouden en slagkrachtige vloot, want anders hypothekeren we onze toekomst. Op dat vlak biedt de coronacrisis zelfs opportuniteiten. Zo hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze vloot te vergroten en te verjongen. In het eerste kwartaal hebben we vier tankers (VLCC's, Very Large Crude Carriers) aangekocht die nog in aanbouw zijn op een scheepswerf in Zuid-Korea. Ze komen eind dit jaar, begin volgend jaar in de vaart. Daarnaast hebben we drie oudere schepen kunnen verkopen met een mooie meerwaarde.

Kan de coronacrisis een trigger zijn voor verdere consolidatie van de sector? Welke rol is daar weggelegd voor Euronav?

Momenteel zijn we de grootste marktspeler en die positie willen we behouden. Er liggen altijd wel overnamedossiers op mijn tafel. Onze sterke balans laat toe om heel snel op opportuniteiten in te spelen.

Wat is de dividendpolitiek van Euronav?

Begin dit jaar zijn we overgeschakeld naar de uitbetaling van kwartaaldividenden. In de Verenigde Staten is dit vrij gebruikelijk, voor ons land is het een primeur. Wij streven ernaar om tachtig procent van de nettowinst te laten doorstromen naar de aandeelhouders. Het grote voordeel van onze dividendpolitiek op kwartaalbasis is dat het de aandeelhouder toelaat sneller te herbeleggen. Hopelijk trekt dat extra investeerders aan. In juni ontvangt de aandeelhouder 0,81 dollar per aandeel over het eerste kwartaal en ook nog eens het restdividend over 2019 ten bedrage van 0,29 dollar per aandeel.

Euronav heeft een beursnotering op Euronext Brussel en op de New York Stock Exchange. Hoe verloopt de communicatie met investeerders en analisten?

Met Brian Gallagher hebben we een ervaren en gedreven specialist in investor relations aan boord. Hij verzorgt de dagelijkse contacten. Mijn rol bestaat er vooral in om te antwoorden op de financieel technische vragen. Vorig jaar kocht Euronav bijvoorbeeld een grote hoeveelheid zwavelarme brandstof aan die we hebben opgeslagen op een van onze schepen. Op het einde van het eerste kwartaal was de marktprijs van die strategische voorraad fors gezakt. Daarom hebben we beslist om niet langer deze opgeslagen brandstof te verbruiken, maar nieuwe aan te kopen op de reguliere markt. Analisten en investeerders vroegen zich af of we dan geen waardevermindering moesten boeken, want de marktwaarde lag intussen aanzienlijk lager dan de aanschafwaarde. Na onderzoek bleek dat een waardevermindering niet nodig was aangezien de hoge vrachttarieven voor het tweede kwartaal – en mogelijk de rest van 2020 – deze duurdere gewogen gemiddelde kost bij verbruik van deze voorraad ruim compenseren.

Heeft u zelf zeemansbenen?

(lacht). Dat heb ik jammer genoeg nog niet kunnen uittesten. Om de stiel beter te leren kennen, was het de bedoeling om mee aan boord te gaan van een van onze tankers. De coronacrisis heeft daar voorlopig een stokje voor gestoken, maar het staat absoluut nog op mijn planning.

Welke impact heeft je carrièrestap op je work-lifebalans?

Qua kennis en ervaring zat ik de voorbije jaren in mijn comfortzone. De scheepvaart is een totaal nieuwe wereld voor mij. Ik moet dan ook van elke minuut gebruikmaken om zoveel mogelijk kennis te absorberen. Ik ben mijn collega's heel dankbaar voor de steun die ze me op dat vlak geven. Het is wel vrij vermoeiend. Als ik thuiskom, veradem ik. Ontspanning vind ik in mijn gezin, de tuin en de keuken. Daarnaast ben ik een actief loper. Midden mei zou ik de halve marathon van Helsinki lopen, maar die is uitgesteld naar begin oktober. Mijn man is ceo van Shopinvest, de holding van de familie Kaesteker (ex-e5 Mode), die enkele sociale projecten in Mongolië ondersteunt. Volgend jaar trekken we naar de hoofdstad Ulaanbaatar. Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om ook daar deel te nemen aan de halve marathon.