1 op de 4 Belgische bedrijven betaalt eigen leveranciers te laat

12 november 2019
1 op de 4 Belgische bedrijven betaalt eigen leveranciers te laat

Maar liefst 30% van de totale geldwaarde aan Belgische B2B-facturen bleef op de vervaldag onbetaald. Dat blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius.

De financiële stabiliteit van bedrijven in België en de rest van West-Europa staat onder spanning. Een van de oorzaken daarvan zijn laattijdige betalingen van B2B-facturen. Maar liefst 30% van de totale geldwaarde aan Belgische B2B-facturen bleef op de vervaldag onbetaald. Dat blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius. Gemiddeld blijven de facturen zelf nog 21 dagen na vervaldatum onbetaald. “Door deze laattijdige betalingen door klanten in België en de rest van West-Europa, betaalt 1 op de 4 Belgische bedrijven ook zijn eigen leveranciers pas te laat terug. Toch laten bedrijven vaker dan vorig jaar handelskredieten toe aan B2B-klanten.”

In België moeten bedrijven gemiddeld 52 dagen wachten op een betaling

Uit onderzoek van Atradius, uitgevoerd bij 216 Belgische bedrijven, blijkt dat de gemiddelde vooropgestelde betalingstermijn die Belgische bedrijven toelaten gelijkaardig is met die in de buurlanden. In België geven bedrijven gemiddeld een maand de tijd om te betalen. Wat wel uitzonderlijk is in België, is de grote hoeveelheid facturen die op de vervaldag onbetaald blijven.

“In België ligt de betalingstermijn normaal op 31 dagen. Maar veel bedrijven slagen er niet in om zich aan deze vervaldatum te houden. Gemiddeld merken we dat facturen pas 21 dagen na de vervaldatum betaald worden. In totaal zorgt dit voor een betalingstermijn van 52 dagen. Het is frappant dat Belgische bedrijven vaak 3 weken te laat betalen, terwijl dat in Nederland maar 10 dagen is. In totaal worden Nederlandse bedrijven gemiddeld zelfs twee weken eerder uitbetaald dan hun Belgische collega’s”. Dat zegt Christophe Cherry, Managing Director België en Luxemburg van Atradius.

Christophe Cherry, MD Atradius Belgium & Luxembourg

Verder merken we ook een Brexit-effect op. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en buurland Ierland staat men angstig ten opzichte van nakende faillissementen. Daardoor zijn de betalingstermijnen in beide landen ingekort. In het Verenigd Koninkrijk geeft men gemiddeld nog maar 20 dagen om te betalen ten opzichte van 24 dagen in 2018. In Ierland ligt deze grens nog iets hoger op 28 dagen, 3 dagen minder dan vorig jaar.

Belg verkiest reminders boven kredietwaardigheidscontroles

In tegenstelling tot andere West-Europese landen, waar vooral gebruik wordt gemaakt van kredietwaardigheidscontroles, maakt men in België liever gebruik van aanmaningsbrieven. In West-Europa is dit een werkwijze die slechts door 1 op de 4 bedrijven gebruikt wordt. “1 op de 3 bedrijven in West-Europa gebruikt echter wel kredietwaardigheidscontroles, waarmee het de meest gebruikte techniek is voor kredietbeheer. Koploper hierin is verrassend genoeg Griekenland. Daar voert meer dan de helft van de bedrijven kredietcontroles uit”, merkt Christophe Cherry, Managing Director België en Luxemburg van Atradius.

Bedrijven beschermen zich best tegen risico’s van kredieten

Ondanks dat deze laattijdige terugbetalingen bedrijven onder druk kunnen zetten, kan een frequenter gebruik van handelskrediet en een versoepeling van de termijnen van de facturatie ook positieve gevolgen hebben. Zo kunnen bedrijven mee de groei van de binnenlandse vraag stimuleren en concurrerend blijven op de buitenlandse markten. In een klimaat van vertragende economische groei, dreigende onzekerheid over toekomstige betrekkingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU en een escalatie van de handelsoorlog tussen de VS en China is het echter oppassen geblazen.

“Aangezien het wereldwijde bedrijfsklimaat is verslechterd en dit ook zorgwekkend zal blijven in 2020, is het belangrijk dat bedrijven zich indekken. Het risico op wanbetalingen stijgt wanneer men soepeler omspringt met handelskrediet. Denk er dus als bedrijf zeker eens over na om je in te dekken tegen de risico’s, bijvoorbeeld door een kredietverzekering aan te gaan en de kredietwaardigheid van een nieuwe klant te checken”, zo waarschuwt Christophe Cherry van Atradius.