Privacyverklaring

Academics For Companies

12 februari 2019
Tekst
Peter Ooms

Academics For Companies (AFC) slaat de brug tussen bedrijf en student. Jaarlijks voeren een zestigtal studenten projecten uit bij bedrijven zoals Telenet, Hamlet Chocolats, Verhaert, Air Products, Coca-Cola en 20th Century Fox.

Voorzitter Hendrik Van Putten van AFC: “Gewoonlijk gaat het om operationele of strategische projecten die vrij tijdsintensief zijn. Bedrijven besteden dat graag uit aan onze studenten gezien de goede kwaliteit aan een lage kost. De studenten vinden het dan weer zeer interessant om naast hun studies bedrijfservaring op te doen. We waken erover dat het niveau van de opdracht aan een minimumniveau voldoet. Het is de bedoeling dat onze studenten op een uitdagende manier de kennis die ze aan de universiteit vergaren toepassen in een bedrijfscontext. Het voorbije semester hebben een aantal studenten een analyse gemaakt van de structuren voor de interne governance van een Belgisch bedrijf. Anderen hebben de klantensegmentatie en strategie van een onderneming onder de loep genomen.”

Zelfreflectie

AFC houdt ook een oogje in het zeil over het werk van de studenten. In de organisatie zijn intussen een vijftigtal personen actief die ervaring hebben met dergelijke projecten. Daarnaast werkt AFC samen met consultingkantoren zoals AT Kearney en Sia Partners die waar nodig ondersteuning verlenen bij de projecten. “Anderzijds is het niet de bedoeling dat onze studenten gaan concurreren met de professionele adviesverleners.”

De projecten nemen voor een student een honderdtal uren in beslag. De resultaten worden in een bedrijfsrapport gegoten dat aan de klant wordt voorgelegd. Aan sommige faculteiten komen de bedrijfsprojecten in aanmerking voor een beperkt aantal studiepunten. “We merken dat de studenten hier gewoonlijk geen gebruik van maken. Voor veel studenten neemt dit immers het extracurriculaire aspect weg. Voor anderen is het dan weer een praktijkgericht keuzevak waarbij ze, naast het rapport, ook een zelfreflectiepaper schrijven”, zegt Hendrik Van Putten.

Bredere interesse

De samenwerking tussen de bedrijven en AFC is strak gesegmenteerd. De projecten in de bedrijven moeten aan minimale kwaliteitseisen voldoen en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarnaast heeft AFC partners die het organiseren van de andere evenementen en de workshops van AFC mogelijk maken. Bij de workshops ligt de focus op soft skills zoals presentatietechnieken. AFC heeft nu nog zeer veel leden uit de richtingen Economie en Bedrijfskunde en Burgerlijk-Ingenieurswetenschappen. Het heeft wel de ambitie om ook de andere richtingen steeds meer te betrekken en dat lijkt aardig te lukken. “Studenten beseffen steeds beter dat een bedrijfsproject hen heel wat nuttige ervaring kan bijbrengen. We zien nu steeds meer interesse vanuit de richtingen Rechten, Sociale Wetenschappen, Psychologie en Sportwetenschappen”, besluit Hendrik Van Putten.

Meer in het topic: