Het is nog wachten op indrukwekkende toepassingen van AI in financiële processen. Ondertussen werken de ERP-bedrijven voort aan handige AI-hulpmiddelen in hun applicaties. Dat bleek onder meer uit de getuigenis van SAP op het recente AI for Finance-congres. “Klantenklachten correct afhandelen heeft een grote impact op de betalingen.”
Als een projectcontroller elke ochtend een overzicht krijgt van de lopende projecten, met daarbij meteen een lijstje van probleemgevallen, dan is dat een grote stap vooruit. Het systeem geeft aan waar deadlines of budgetten overschreden worden. Het kan vergelijken met eerdere projecten die gelijkaardige kenmerken vertonen. “Vroeger moest een controller zelf op zoek gaan naar mogelijke afwijkingen. Nu is het systeem in staat om dat zelf te doen en de probleemgevallen op te lijsten, met alle nodige details”, zei Michel Haesendonckx, global lead, Office of the CFO bij SAP, tijdens AI for Finance.
Samen met zijn collega, solution advisor Nancy De Smet, gaf hij een presentatie over de concrete toepassingen van AI die nu al in de software zitten of er weldra aankomen. SAP heeft daarbij aandacht voor het hele financiële proces. Het bedrijf mikt op efficiëntieverbetering, niet alleen in de processen zelf, maar ook in het risicobeheer, de planning en de zakelijke modellen. “Je mag niet vergeten dat de snelle evoluties bedrijven nu de mogelijkheid geven om het businessmodel zelf te veranderen”, aldus Michel Haesendonckx.
SAP focust sterk op de efficiëntie van de processen zelf. Denk aan de opvolging van uitstaande betalingen, de afsluitingen op het einde van de maand, het kwartaal of het boekjaar, het opstellen van forecasts, enzovoort. “We richten ons ook op het correct afhandelen van klantenklachten. Die kunnen een grote impact hebben op de betalingen. AI-hulpmiddelen stellen medewerkers in staat om sneller en adequater te reageren om dergelijke disputen recht te trekken, ook rekening houdend met de interne policy.”
Nancy De Smet: “Veel bedrijven schakelen over van verkoop naar het aanbieden van een dienst. Onze klant Winterhalter, fabrikant van professionele vaatwassers, begon die toestellen ook te leasen. Daardoor komen ze ook binnen het bereik van kleine ondernemingen, zoals coffeeshops en snackbars. Dat vraagt een heel andere aanpak, met onder andere veel meer kleine transacties. Een extra complexiteit is de controle van uitstaande facturen en betalingen. AI helpt hen daarbij.”
SAP geeft aan dat een groot deel van de AI-functionaliteit vooral gebaseerd is op een gesofisticeerde data-analyse. Die is weliswaar aangevuld met de mogelijkheden van large language models (LLM’s) zoals ChatGPT. Het bedrijf biedt gebruikers toegang tot niet minder dan 25 van die LLM’s. Uit de presentatie bleek dat de toepassing daarvan in de eerste plaats gericht is op de interactie met de gebruiker in chats en bij het formuleren van de prompt. SAP heeft ook zijn eigen copilot, Joule genaamd, gebaseerd op die van Microsoft. Michel Haesendonckx: “SAP heeft intussen meer dan honderd verschillende use cases uitgewerkt in de verschillende applicaties, niet alleen in de financiële modules.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.