“Banken moeten zichzelf heruitvinden door lage neutrale rente”

1 juni 2022
“Banken moeten zichzelf heruitvinden door lage neutrale rente”

Gianni Platinck is actief als business banker bij ING en kwam er terecht na een positieve stage-ervaring in het kader van zijn studie: master Handelswetenschappen met specialisatie finance & risk aan de Universiteit van Gent. Hij treedt op als tussenpersoon tussen de bank enerzijds en startende ondernemers, kmo’s en grote bedrijven anderzijds.

In zijn job staat hij ondernemers onder meer bij voor hun vragen rond investeringskredieten, verzekeringen en pensioenvoorzieningen. Sinds zijn start bij ING voelt hij dat de sector snel verandert.

Trends binnen de financiële sector

Een eerste trend die voor velen onder ons overal voelbaar is, is digitalisatie. Het vereenvoudigt basisbankdiensten zoals het uitvoeren van overschrijvingen, het opvragen van rekeningafschriften of het verhogen van limieten. Door de verantwoordelijkheid voor relatief eenvoudige zaken bij de klant te leggen, komt er meer tijd vrij voor bankiers om klanten bij te staan met hun expertise bij de opstart van een onderneming of de aanvraag van investeringskredieten. “Daar kunnen we als bankier écht het verschil maken”, stipt Gianni aan.

Ten tweede moeten banken zichzelf heruitvinden door het lage peil van de neutrale rente. Het aanhouden van spaardeposito’s kost een bank vandaag geld en levert niets meer op. Dat verplicht banken om meer te automatiseren en om kosten te drukken, maar ook om servicegericht te zijn naar de klant op belangrijke momenten. “Het is de verantwoordelijkheid van een relatiebeheerder om er te zijn voor klanten op sleutelmomenten. Anders ben je gewoon niet meer concurrentieel met financiële technologie (fintech)”, zegt Gianni.  Dat is ook de reden waarom hij zich inzet op persoonlijk contact en het opbouwen van een lange termijnrelatie met zijn klanten. “Mijn klanten kunnen me zelfs bereiken via WhatsApp en niet alleen strikt binnen de kantooruren.”

De combinatie van zowel digitalisatie als servicegericht werken zou de winstgevendheid van de sector moeten opkrikken. Die is de afgelopen twintig jaar telkens gedaald.

Toekomstambities

Binnenkort viert Gianni zijn drie jaar in dienst bij ING. De afgelopen jaren heeft hij vooral veel kennis opgedaan en zijn netwerk vergroot. “Het is een tijd geweest waarin ik veel gezaaid heb en nu werpt dit zijn vruchten af”, zegt Gianni. Verder heeft de young potential zeker niet de intentie om iets helemaal anders te gaan doen, maar net om verder te groeien binnen zijn functie, al dan niet op zelfstandige basis. “Voorlopig leer ik veel van klanten en zij van mij wat een amicale professionele sfeer oplevert”, besluit Gianni.