Betalingsproblemen zorgen voor achtergelaten winkelwagentjes in webshops (PayPal)

25 november 2021
Betalingsproblemen zorgen voor achtergelaten winkelwagentjes in webshops (PayPal)

Belgische online verkopers rekenen op probleemloze betalingsoplossingen om de verkoopcijfers in de eindejaarsperiode op te krikken. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door Direct Research in opdracht van PayPal.

PayPal gaf Direct Research de opdracht een studie uit te voeren bij 1500 kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) in België en Nederland om te achterhalen hoe bedrijven zich aangepast hebben aan de digitale marktplaats. De resultaten van de studie tonen aan dat meer dan de helft (61%) van de Belgische kmo's extra inspanningen leverde op het gebied van online verkoop tijdens de pandemie. Het blijkt eveneens dat de meeste verkopers (63%) ervan overtuigd zijn dat probleemloze betalingsoplossingen essentieel zijn om de verkoop aan te moedigen. Dat moet voorkomen dat virtuele winkelwagentjes achtergelaten worden.

De eindejaarsgekte is begonnen

Het Digitize and Thrive Report voor 2021 van PayPal benadrukt dat de online verkoop ongekende hoogten kende tijdens de feestdagen van 2020. In een enkele feestperiode zagen globale verkopers twee jaar groei in de e-commerce. Het vertrouwen van de consument neemt toe. Het rapport toont aan dat 58% van de consumenten verwacht meer online te winkelen na de pandemie dan ervoor. Deze feestperiode zou qua verkoop dan ook de grootste ooit kunnen worden.

Uit de studie uitgevoerd door Direct Research voor Paypal in de Benelux blijkt dat de meeste Belgische bedrijven (65%) hun producten en diensten online aanbieden. Daarnaast heeft 39% de intentie om dit in de komende vijf jaar ook te doen. Bedrijven die hun digitale hulpmiddelen in het begin van de pandemie veranderden en aanpasten, waren veerkrachtiger. Ze kenden ook een grotere groei in vergelijking met bedrijven die dit niet deden.

“Er is echter hevige concurrentie online en de consument heeft weinig geduld. Wanneer het te lang duurt voor de pagina laadt of het betaalproces te ingewikkeld is, laat de consument zijn mandje zo achter. En er is geen garantie dat hij nog terugkomt om het proces te voltooien,” legt Joachim Goyvaerts, Directeur PayPal Benelux & Ierland, uit. “Snelheid en gemak zijn essentieel om een van de grootste angsten van elk bedrijf te vermijden. Dat is dat het aankoopproces niet wordt afgerond. Onderzoek toont aan dat voor elke seconde vertraging, de overgang naar e-commerce met 7% daalt.”

Fouad Hamaidouch, oprichter van Restocks, het eerste platform voor verkopers van sneakers in beperkte oplage in de Benelux, bevestigt dit. “Vele bedrijven worden geconfronteerd met toegenomen concurrentie en een niet-afgerond aankoopproces,” zegt Fouad. “De pandemie dwingt ons ertoe om ons betaalproces te onderzoeken en te vereenvoudigen. Zo kunnen we beter aan de verwachtingen van onze klanten voldoen. Sinds we veranderingen doorgevoerd hebben, hebben we een indrukwekkende groei van 16% en minder vroegtijdig opgeven kunnen vaststellen."

Tips

Drie tips van PayPal om ervoor te zorgen dat het aankoopproces voltooid wordt, gebaseerd op het onderzoek:

  • Zorg dat alles naadloos verloopt: Zorg ervoor dat websites snel laden, de navigatie intuïtief en aangepast is aan mobiele toestellen, en klanten geen account moeten aanmaken. Joachim Goyvaerts voegt toe: “In de lijn van de bevindingen van onze studie in de Benelux weten we uit ervaring dat het betaalproces vereenvoudigen tot meer digitale aankopen leidt, vooral omdat de klanten minder velden moet invullen. Snelle en gemakkelijke betalingsoplossingen zijn belangrijker dan ooit nu meer en meer handelaars overschakelen op mobiele platformen.
  • Optimale gebruikerservaring: Neem het hele traject van de klant onder de loep. Het online winkelen zelf testen en ervaren is een slimme zet vóor de aanvang van de feestperiode. Hierdoor kunnen verkopers de knelpunten of fouten ontdekken en verhelpen voor de winkeldrukte losbarst. Kijk bijvoorbeeld na of klanten gemakkelijk iets kunnen vinden met de zoekfunctie en filters. Zorg er ook voor dat het betaalproces vlot en naadloos verloopt. Hier nu tijd aan besteden zorgt ervoor dat u in het midden van de kerstdrukte geen of minder tijd moet besteden aan het oplossen van problemen.
  • Klantenbinding: In de feestperiode kan het een uitdaging zijn de aandacht van de klant te behouden. De feestperiode biedt verkopers echter een goede gelegenheid om aan klantenbinding te doen door de persoonlijke kaart te trekken. De consument is in feeststemming. U kan hierop inspelen door bijvoorbeeld gepersonaliseerde geschenkideeën te geven en zo een persoonlijke band te creëren die op lange termijn tot loyauteit kan leiden. “Slimme verkopers gebruiken de sociale media ook om specifieke segmenten aan te spreken of gebruiken advertenties op basis van zoekopdrachten om klanten te vinden die aan hun klantprofiel beantwoorden,” legt Joachim Goyvaerts uit.