Privacyverklaring

‘Big talk’

1 juni 2022
Tekst
Gastauteur

Het was lang geleden, maar nu hadden we weer een mooie gelegenheid om te netwerken, tijdens de jaarlijkse Credit Expo. Het event werd in een nieuw jasje gegoten, en het was er best gezellig. Zeer uitnodigend om wat small talk te doen, maar hier en daar toch ook belangrijke big talk.

De kredietprofessionals konden invulling zoeken voor hun behoeften bij de vele aanwezige aanbieders. Dat die behoeften divers zijn, ten gevolge van soms totaal verschillende invulling van de functie, is ondertussen genoegzaam geweten, maar dit bezorgt de professional soms twijfels over de eigen aanpak. Daarom is netwerking zo belangrijk.

Tijdens de vele ontmoetingen kwam de stand van zaken snel naar boven. Hoe we het tijdens de voorbije twee jaar stelden? Weinig verliezen ... Dikwijls booming business. En: hoe zal dat eindigen met die sterk stijgende grondstof- en energieprijzen?

Veel collega’s staan nogal onder druk. Door succesverhalen van een geslaagde verdere integratie van het kredietmanagement dankzij de implementatie van de nieuwe software in de markt. Ook spijtig genoeg weeral wat jammerlijke verhalen van blinde besparingswoede, waar het relatief ‘onbekende’ (of misschien ‘te weinig beminde’) vakgebied slachtoffer wordt. Collega’s die tegen een muur aanlopen. Het kan allemaal met wat minder medewerkers ingevuld worden, zo denkt men.

Of het grote heilige dogma van de ‘automatisatie’. Daar is helemaal niets tegen in te brengen, want het is meestal correct dat automatisatie tot lagere kosten leidt. Alleen is dat nog geen proven technology, want niemand kan voorspellen of de resultaten beter of slechter zullen zijn en deze ‘opportuniteitskost’ wordt niet meegenomen in het totale plaatje. De score op korte termijn biedt kansen aan topmanagers. Kredietmanagement ontsnapt niet aan deze trend.

Gelukkig waren er ook veel constructieve verhalen op te tekenen. Collega’s die vanuit een boekhoudkundige opdracht erin slaagden om het vakgebied binnen de eigen organisatie te ontplooien en nu met veel liefde over “hun job” spreken ... en met een duidelijk voelbare ambitie zoeken naar ‘meer van dit’. Het doet plezier om te zien dat er veel beweegt. Alleen blijft die ‘emancipatie’ toch wat achterop hinken. Meer professionals moeten naar Credit Expo komen en zien hoe ze verdere stappen kunnen zetten.

Zo vonden toch tal van collega’s hun weg naar aanbieders en naar de professionele vereniging van kredietmanagement (IvKM). Opvallend dat vele van deze mensen tijdens hun betoog gaandeweg hun problemen op tafel gooiden en daar snel ook een antwoord op kwam. “Zo doen wij dat, zo kun je het aanpakken, informeer daar eens...”. Netwerking moet toch een verrijking bieden, zoveel is duidelijk. En het is ook een eye opener dat een collega een pertinente vraag stelde waar schijnbaar niemand het antwoord op kende.

Hier en daar waagt een aanbieder van diensten zich tegen de stroom in en zet de stap richting de professionals om te voelen wat er leeft in de markt. Dat is slim. Want hoe dikwijls ondervinden we niet dat de aangeboden diensten maar gedeeltelijk de behoeftes dekken. Zo waren er ook twee providers die dongen naar de titel van Innovation Award. We weten dat men een vraag kan creëren. Zeker als die een bestaande, soms inerte behoefte kan dekken. Tot onze verwondering waren beide diensten te klasseren in dit vakje. Tijdens hun betoog werd duidelijk op welk ontgonnen terrein deze mensen actief waren. Gevolg : enthousiaste juryleden en de afkondiging van de winnaars met een bijgaande uitdaging. Anders gezegd: “We voelen dat er iets inzit, doe zo verder!”

Het deed deugd om nog eens te kunnen netwerken naar goede, aloude traditie. Kredietmanagers hadden even een knaldrangmoment.

Meer in het topic: