Businessgame lokt jongeren naar de financiële wereld

1 februari 2021
Tekst
Peter Ooms
Businessgame lokt jongeren naar de financiële wereld

Emma Maes, Mieke Vanderlinden en Elias Belkadhi van team Finbank van de Arteveldehogeschool hebben de overwinning in de wacht gesleept van de grote finale van The Fin Competition.

In de eerste editie waren vijftien Belgische hogescholen en een vierhonderdtal studenten betrokken. Elke school organiseerde een eigen wedstrijd. Tijdens de grote finale van The Fin Competition streed het winnende team van elke school voor de titel van de beste fictieve bank van België. In essentie is de wedstrijd een businessgame waarbij teams van drie studenten een virtuele bank leiden en managementbeslissingen nemen. Ze spelen bijvoorbeeld in op plotse gebeurtenissen op het vlak van personeelsmanagement, commerciële strategie, risicobeheer, financiering of duurzaam beleggen.

Nood aan vers bloed

Het initiatief kadert in een brede campagne van Febelfin om de aantrekkingskracht van de bank- en verzekeringssector bij jongeren te verhogen. Febelfin Academy werkte samen met de docenten uit de betrokken richtingen een aantrekkelijk programma uit. “Het doel is om meer jongeren te laten kiezen voor de richting bank- en financiewezen. Sinds de financiële crisis in 2009 maken steeds minder jonge mensen deze keuze. Ze opteren veel meer voor accountancy of makelaarschap. Onze sector heeft echter nood aan een instroom van vers bloed. In de bank- en verzekeringssector bestaat een omgekeerde leeftijdspiramide, waardoor nu al veel oudere medewerkers met pensioen gaan. Die uitstroom zal de komende jaren nog toenemen. Er is dus nood aan jonge medewerkers met interesse voor digitalisering, duurzaamheid en risicobeheer”, zegt Ann Vanlommel, managing director van Febelfin Academy.

Inzetten op diversiteit

Ann Vanlommel is ook erg gelukkig met de diversiteit bij de uiteindelijke winnaars. “We moeten daar als sector volop op inzetten.” Febelfin kreeg de steun van de vorige en huidige ministers van Financiën, Alexander De Croo en Vincent Van Peteghem. Die laatste zal de winnaars op het ministerie ontvangen en hen een unieke ervaring bezorgen. “Ons initiatief sluit nauw aan bij de bekommernissen van de beleidsmakers, die het belang van digitalisering en duurzaamheid benadrukken.” De businessgame zal volgend jaar herhaald worden. De scholen hebben intussen beslist om de wedstrijd in te passen in het curriculum.

Brede aanpak

Febelfin Academy richt zich in de eerste plaats op medewerkers van de leden van de federatie, maar heeft ook al ervaring opgedaan met opleidingen voor jongeren. “Met het Jongerenbanenplan hebben we zo’n tweehonderd jongeren zonder diploma de kans gegeven om zich om te scholen naar een job in de sector. Tachtig procent van hen is daarin ook geslaagd. Intussen pakken we het ook breder aan: we richten ons niet alleen tot personen zonder geschikt diploma, maar ook bijvoorbeeld tot ingenieurs die ons kunnen helpen met de digitalisering.”