Privacyverklaring

“Cashmanagement is meer dan ooit een aandachtspunt”

1 juni 2020
Tekst
Dirk Van Thuyne

Eind vorig jaar stelde het Gentse softwarebedrijf Teamleader Joost Vanhecke aan als nieuwe cfo. Operational excellence van alle financiële processen is een van zijn prioriteiten. Daarnaast werkt hij verder aan de integratie van Yadera, een bedrijf dat Teamleader in september vorig jaar heeft overgenomen. Kort na zijn aantreden werd de wereld opgeschrikt door het coronavirus. “De impact valt voorlopig mee, al zal het groeitempo wel wat lager uitvallen.”

Kan je Teamleader even voorstellen?

Teamleader is een softwarebedrijf dat zich specialiseert in onlinesoftware voor klantenbeheer, facturatie en projectmanagement. Kmo's met twee tot tien medewerkers vormen de belangrijkste doelgroep. Dankzij de overname van Yadera zijn we sinds vorig jaar ook actief bij grotere bedrijven tot tweehonderd medewerkers. In 2019 realiseerde Teamleader een omzet van veertien miljoen euro met honderdvijftig medewerkers.

Waarom heb je voor dit bedrijf gekozen?

Teamleader is een van de meest succesvolle scale-ups van het land en hierdoor een aantrekkelijke onderneming om voor te werken. Met oprichter Jeroen De Wit heeft het bedrijf een inspirerende leider aan boord. Teamleader koestert de ambitie om uit te groeien tot de Europese marktleider in software voor kmo's. Daaraan draag ik graag mijn steentje bij.

Wat zijn je prioriteiten?

Vorig jaar heeft de financiële afdeling van Teamleader al belangrijke stappen gezet op het vlak van automatisatie van facturatie en collectie. Vandaag betalen al 85 procent van de klanten met kredietkaart of via direct debit (automatische incasso). Ik wil op die ingeslagen weg verdergaan. Daarnaast vraagt de verdere integratie van Yadera veel van mijn aandacht. Een laatste belangrijk thema is de financiële rapportering. Die is cruciaal om een bedrijf op een efficiënte manier aan te sturen.

Hoe is het financiële departement van Teamleader gestructureerd?

Onze business is gebaseerd op een abonnementenmodel, waardoor het financiële team heel klein is. Alles samen gaat het om een vijftal personen waarvan er twee met facturatie en collectie bezig zijn terwijl de drie anderen instaan voor de boekhouding en de financiële operaties.

Al wekenlang heeft het coronavirus de wereldeconomie in zijn greep. Hoe groot is de impact voor Teamleader?

Al bij al valt het nog mee. Klanten blijven kiezen voor Teamleader. Dat onze producten niet zo duur zijn – ons meest uitgebreide abonnement kost zowat tachtig euro per maand voor twee gebruikers – speelt zeker in onze kaart. Toch merken we een impact op de omzetevolutie. Het is lastig om voorspellingen te maken, maar een vertraging van de groei ligt in de lijn van de verwachtingen.

Welke acties heb je allemaal ondernomen om het hoofd te bieden aan de crisis?

Zeker in turbulente tijden geldt het adagio ‘cash is king’. Meer dan ooit is cashmanagement een belangrijk aandachtspunt. Zo hebben we optimaal gebruik gemaakt van overheidsmaatregelen zoals de verlenging van de betalingstermijnen voor bepaalde bijdragen en belastingen. We hebben ook de marketinguitgaven bevroren tot er meer duidelijkheid is.

Hoe moeilijk is het voor jou om van thuis uit te werken?

Nog voor de lockdown een feit was, hadden we bij Teamleader al stappen gezet om dit mogelijk te maken. Het was mooi om zien hoe dit bedrijf als één hecht team heeft gereageerd op deze uitdaging. Het is even aanpassen om van thuis uit te werken, maar dankzij de technologie is heel veel mogelijk. Sommige zaken vergen wel een persoonlijk contact. Ik denk bijvoorbeeld aan overnamedossiers. Je gaat niet snel een overname doen zonder de tegenpartij in levenden lijve gezien te hebben.

Wat is je rol op het vlak van overnames?

Samen met Jeroen De Wit kijk ik proactief uit naar mogelijke overnameprooien. Als er interesse is, gaan we op zoek naar de match met ons aanbod. Heel belangrijk is ook de bedrijfscultuur die moet aansluiten bij de onze. Op die manier ben ik betrokken bij het volledige proces, tot en met het sluiten van de overeenkomst.

Naar welke acquisities kijken jullie specifiek? In welke regio's?

Tot voor kort mikten we met Teamleader op bedrijven met twee tot tien medewerkers. Het probleem was dat sommige klanten onze producten ontgroeiden. Met de acquisitie van Yadera hebben we een eerste stap gezet om ook grotere kmo's tot tweehonderd werknemers te bedienen. Aan de andere kant van de markt zien we ook nog heel wat potentieel. Ik denk daarbij aan de honderdduizenden freelancers en zelfstandigen. Qua regio's kijken we in heel Europa. Toch zullen we heel voorzichtig zijn in landen als Italië en Spanje, waar covid-19 extreem hard heeft toegeslagen en de impact op de economie wellicht een pak groter zal zijn. De voorkeur gaat dus uit naar de noordelijke gebieden.

Voordien was je meer dan twee jaar aan de slag bij het internationaal opererende adviesbureau Emeritis Group? Wat heb je er geleerd?

Het was voor mij een uiterst boeiende periode. Eerst heb ik er de kans gekregen om de financiële afdeling te herstructureren. Daarna heb ik me kunnen verdiepen in zowat alle aspecten van de verkoop van een bedrijf. Ceo en oprichter Guy Dullaert besliste namelijk om het bedrijf over te laten. De Aziatische activiteiten kwamen in handen van Abeam Consulting, terwijl Deloitte Consulting de Belgische activiteiten overnam. De eerste transactie was een asset purchase agreement, waarbij alleen de activa en passiva werden overgedragen. De Belgische overname was dan weer gestructureerd als een share purchase agreement (een verkoop door aandelenoverdracht) met daarbij een carve-out. Dat is een vorm van desinvestering waarbij een deel van de aandelen van een dochtermaatschappij wordt verkocht aan een derde partij.

In 2015 kwam Fortino Capital aan boord als aandeelhouder van Teamleader. Later traden ook Keen Venture Partners en Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) toe tot het aandeelhouderschap. Hoe verloopt die samenwerking?

Er is een heel nauw contact. Zo organiseren we een wekelijkse update. Wat opvalt, is het wederzijdse vertrouwen tussen de bestuurders en het management; het is absoluut geen eenrichtingsverkeer. Duco Sickinge (ex-Telenet en oprichter van Fortino) en Jeroen De Wit kennen elkaar al heel lang en ze weten intussen wat ze aan elkaar hebben.

Traditioneel heeft een private-equityspeler een beleggingshorizon van vijf tot zeven jaar. Bij Fortino Capital is die termijn in zicht. Is dat ook een dossier dat op jouw tafel ligt?

Duco Sickinghe heeft nog geen enkel signaal gegeven dat hij op zoek zou zijn naar een exit. Integendeel. Fortino Capital heeft een langere beleggingshorizon en is dan ook anders dan de klassieke spelers.

Van Jeroen De Wit is geweten dat hij veel aandacht heeft voor de work-lifebalans. Hoe zit dat bij jou?

Ik ben een ochtendmens die ervan houdt om vroeg aan de slag te gaan. Ook al is Teamleader al uitgegroeid tot een stevige kmo, toch heerst hier nog altijd de leuke mentaliteit van een start-up. De medewerkers blijven doorgaan tot iets helemaal afgerond is. Bij mij is dat niet anders. Daarnaast maak ik graag tijd voor mijn gezin en een partijtje tennis.

(DVT)

Meer in het topic: