De cfo van de toekomst - Oracle Roundtable

25 november 2020
De cfo van de toekomst - Oracle Roundtable

In het Oracle Roundtable Empowered CFO’s Drive the Resilient Organisations of Tomorrow van Oracle gaven enkele cfo’s en consultants hun visie op de toekomst van de financiële opdracht. Keynote speaker Steven Van Belleghem zorgde voor de inspiratie met een boeiende uiteenzetting over de veranderende eisen van consumenten.

Steven Van Belleghem verwees naar enkele studies die aantonen dat de coronacrisis een heel belangrijke trendbreuk heeft verwezenlijkt op het vlak van de digitalisering van de maatschappij. “E-commerce groeide in de VS jarenlang aan een regelmatig ritme van 9 procent per jaar. Tijdens de coronacrisis ging dat op acht weken tijd vooruit met 11 procent. McKinsey gaat er daarbij vanuit dat we die nieuwe gewoontes niet snel weer zullen afleren. Een ander enquête ging over de houding van verkopers die hun werk nu via het internet moeten doen. Vóór corona waren die heel kritisch over de mogelijkheid om via Zoom of Skype te verkopen. Maar na de eerste lockdown weet intussen drie kwart van hen zeker dat ze hun klanten weldegelijk kunnen overtuigen doorheen het computerscherm.”

Digitale en fysische wereld komen samen

In zijn boek The offer you can’t refuse haalt Steven Van Belleghem verschillende voorbeelden aan van bedrijven die erin slagen om hun klanten via de digitale kanalen een extra service te bieden of de aankoop nog gemakkelijker te maken. Een extreem voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de app Good doctor van de Chinese verzekeringsmaatschappij Ping An. Jaarlijks consulteren 300 miljoen Chinezen via digitale weg een dokter die hen meteen geneesmiddelen voorschrijft of een afspraak maakt voor een echte visite. “Dat bedrijf heeft die digitale ervaring nu ook weer naar de fysieke wereld gebracht. Het heeft nu videocabines geïnstalleerd in mobile clinics waar patiënten heen kunnen voor een consultatie op afstand. Die clinics beschikken ook over een geneesmiddelenautomaat zodat ze hun pillen meteen kunnen meenemen.”

Die vermenging van de digitale en de fysieke wereld zie je ook bij de Amazon-buttons en de schermen in de McDonald’s restaurants. “Consumenten verwachten nu een buitengewone dienstverlening zonder administratie, zonder wachttijden, zonder gedoe. En dat wordt een negatieve differentiator: als je het als bedrijf niet kunt bieden, dan speel je niet meer mee.”

Vlaamse bedrijven kunnen dat ook

Bedrijven die dit goed doen, streven naar een heel nauwe klantenrelatie en dat voor een heel lange periode. Ze willen een partner in life worden. “Daarbij komt dat ze ook een maatschappelijk engagement moeten tonen met aandacht voor de gezondheidscrisis, de klimaatproblematiek, sociale mistoestanden als kinderarbeid of racisme. Ook Belgische bedrijven kunnen dat. Verstraete In Mould Labelling produceert verpakkingen waarin het etiket is verwerkt in de verpakking zelf. Klanten zijn de Unilevers, Danones en Vandemoorteles van deze wereld die nu al actie ondernemen om minder plastic te gebruiken als die niet gerecycleerd kan worden. Verstraete heeft intussen een project gestart om die recyclage te verbeteren door een barcode te voorzien die onzichtbaar is voor consumenten maar wel door sorteermachines die de informatie over de inhoud van de verpakking gebruiken bij de scheiding van de fracties. Zo behoudt het zijn relatie met zijn grote klanten. Een ander voorbeeld is vastgoedbedrijf Upkot dat studentenkoten inricht met alleen gerecycleerde materialen, groene energie, kippen voor het organisch afval enzoverder.”

Steven Van Belleghem wijst er wel op dat bedrijven die deze weg willen bewandelen eerst goed moeten focussen op de keuze van de klant. Eerst moet dat goed zitten, pas daarna kunnen de maatschappelijke meerwaarde toevoegen aan hun aanbod.

Uitdagingen voor finance

“De maatschappelijke evolutie naar meer digitalisering waar Steven Van Belleghem naar verwijst, is ook terug te vinden in onze enquêtes bij cfo’s over hun afdeling. Daaruit leiden we af dat ze nog steeds veel tijd besteden aan het verzamelen van de data zodat ze minder tijd hebben voor de diepgaande analyse. Ze beseffen heel goed dat automatisering een grote verbetering kan betekenen voor de efficiëntie van hun afdeling. Die veranderingen vereisen trouwens medewerkers met een ander profiel met meer analytisch inzicht. Wij zijn ervan overtuigd dat de coronacrisis zal fungeren als een accelerator van de digitale transformatie”, zegt François Jaucot, lead partner consulting van Pwc Belgium.

Robert De Beukelaer, financieel directeur van Group S kon daarop inpikken. Hij vertelde over de stap naar Oracle Cloud die een grote standaardisering had gebracht in de financiële organisatie. Niet alle medewerkers konden dat smaken en sommigen zijn vertrokken. “Ik vind dat het change management het moeilijkste aspect is geweest in deze overgang. Dat was enerzijds moeilijk, maar in de plaats hebben we nu wel een nieuwe medewerker aangetrokken met een meer analytisch profiel.”

Robert De Beukelaer van GroupS
Robert De Beukelaer, Group S

Daarnaast kon zijn bedrijf meteen genieten van de nieuwste functionaliteiten en de regelmatige updates aan het systeem.

Historische gegevens van minder belang

Lieven Bauwens, managing director van Accenture Strategy & Consulting wees op de evolutie in de focus van de cfo’s. “Bij de eerste lockdown keken ze alleen naar cash en de evolutie van de kosten en opzichte van de omzet. Maar nu is dat onder controle. Ze beseffen dat ze in een nieuw tijdperk leven waarbij de historische gegevens van minder belang zijn. De operationele managers willen werken met real time data. Cfo’s vinden dat moeilijk. Ze zijn het gewend om gegevens dubbel te laten checken door verschillende medewerkers. Die controle moeten ze voor een stuk afgeven. Dit nieuw type van data maakt dat ook andere mensen hier naar moeten kijken: data scientists en analytici die op zoek kunnen gaan naar verborgen waarde. Zij kunnen bijvoorbeeld projecten of producten analyseren op hun winstgevendheid en wijzen op de mogelijkheden om nieuwe omzet te generen of kosten te vermijden. Het is belangrijk dat bedrijven hiervoor oog hebben en zich tijdens de crisis voorbereiden op een economie die weer aanslaat.”

Vernieuwen, maar ook geld verdienen

Erik Van den Enden, cfo van Telenet zorgde voor een samenvatting en afsluiter van het event. Hij ging verder op de idee om nieuwe zaken te starten na de crisis, maar verwees uitdrukkelijk naar de noodzaak om daar ook geld mee te verdienen. Hij had het ook over de moeilijkheden die het vele thuiswerken met zich bracht. Het is niet eenvoudig om een bedrijfscultuur in stand te houden vanop afstand en daarom investeerde hij veel tijd en moeite in de communicatie met zijn medewerkers, onder andere met een wekelijkse nieuwsbrief. Ten slotte brak hij nog een lans voor de implementatie van nieuwe IT-systemen en robots. Zij maken het mogelijk een gelijkaardige efficiëntiewinst te boeken zoals offshoring vroeger.

Minder kantoorruimte

Tijdens de breakout-sessies konden de deelnemers onderling overleggen over hun ervaringen met de lockdown. In één getuigenis hoorden we dat het bedrijf intussen een cao heeft afgesloten met daarin een verhoging van het aandeel telewerk, een laptop voor elke werknemer en de vermindering van de oppervlakte aan kantoorruimte. Daar zal trouwens niemand nog een vaste plek behouden.