“De politiek moet zorgen dat elektrische wagen doorbreekt”

9 July 2019
“De politiek moet zorgen dat elektrische wagen doorbreekt”

Scharniermoment voor vergroening wagenpark

Anthony Dopchie is de eerste CFO van Ellis Gourmet Burger. Terwijl hij de stille hybride Lexus ES300h over de grote markt van Sint-Niklaas stuurt, vertelt hij over de uitdagingen van de politiek inzake bedrijfswagens en zijn eigen job binnen zijn organisatie.

Voor Anthony Dopchie is een wagen niet meer dan een vervoersmiddel. “Wel vind ik connectiviteit belangrijk in de auto. Mijn iPhone en gps moeten bijvoorbeeld met elkaar spreken. Voor de rest interesseert het gegeven mij niet. Vroeger ging ik vaker met de fiets naar het werk. Nu woon ik daarvoor te ver van het bedrijf en is de rit met het openbaar vervoer te lang. Ik gebruik dagelijks mijn BMW X2, die ik koos omdat het een origineel en nieuw model is.”

Vanaf één jaar dienst

Ellis Gourmet Burger voorziet in een bedrijfswagen voor zijn managers die één jaar dienst hebben. “Met de komst van onze nieuwe HR-manager zijn we begonnen met operationele leasing. Dat heeft als voordeel dat we sneller kunnen afwisselen en de administratieve opvolging eenvoudiger wordt. We zijn net gestart met een standaardlijst per niveau. We werkten vroeger met een lokale dealer, zodat bij ons heel wat Mercedes A-wagens rondrijden. Nu kunnen de betrokkenen kiezen in functie van hun budget.”

Opportuniteit om te vergroenen

Die keuze maken is niet steeds gemakkelijk, weet de jonge CFO. “We werken met vrij jonge mensen die klimaatbewust zijn. Toch zijn elektrische wagens nog niet aan de orde. Daarvoor zijn ze te duur. Verder is het evenmin simpel de keuze te maken tussen benzine of diesel. Het is zoals kiezen tussen de pest en de cholera: CO2 of fijnstof. Ik hoop dat de komende regering beseft dat we op een scharniermoment beland zijn en de opportuniteit om het wagenpark te vergroenen zich aandient. Ik verwacht dat de politiek ervoor zorgt dat de elektrische wagen doorbreekt.”

Sleutelen aan overhead

Alvorens Anthony Dopchie CFO werd bij de kwaliteitsburgerketen, was hij consultant bij KPMG. Hij werkte er op fusies en overnames en zijn huidige werkgever was er klant. “Het eerste restaurant werd opgericht in Brussel in 2011. Nadien kende het bedrijf een razendsnelle expansie. Dan is het normaal dat je eerst op operations werkt en sleutelt aan een overheadstructuur. Marketing en HR worden aangepakt alvorens finance een gezicht krijgt. Met de aanwerving van Stefaan Arryn werd HR professioneler. Toen volgde de aanpak van het financiële departement.”

Structuur brengen

De eerste uitdaging van de CFO was de afdeling uittekenen op maat van het bedrijf en de taken herverdelen. “We komen vanuit een start-upomgeving. Dan merk je dat het belangrijk is om structuur te brengen, om zo de omslag te maken naar een matuur bedrijf. Het is onze taak om procedures uit te werken en te implementeren. Daarbij moet iedereen goed weten wat van hem of haar verwacht wordt, zonder weliswaar het dynamische van de start-up te verliezen. Mijn afdeling is klein en bestaat – naast mezelf – uit een boekhoudster en een controller. We werken met een externe partner die ons bijstaat qua boekhouding en fiscaliteit. Ook in Nederland en Frankrijk hebben we in totaal tien vestigingen en daar werken we eveneens met externen die onze boekhouding voeren en aan ons rapporteren. Als we groeien, zal het financieel departement wel mee evolueren qua profielen.”

Winst- en verliesrekening

Ondertussen heeft elk restaurant zijn eigen winst- en verliesrekening (P&L). “We zijn één grote entiteit met verschillende kostenplaatsen. Facturen moeten juist worden toegewezen en ingeboekt. We hebben een uitgebreide analytische boekhouding en werken met 25 P&L’s. We beschikken over een goed uitgewerkt ERP-pakket. Marketing en finance bepalen onze marges. We spelen in een zeer competitieve omgeving, waarin vandaag heel wat nieuwe concepten worden gelanceerd. Samen bepalen we de verkoopprijs van wat op onze menukaarten verschijnt. Aankopen gebeuren centraal via een drietal logistieke partners, maar elk restaurant plaatst zijn eigen bestellingen.”

Digitalisering

Vandaag staat de horeca met spelers als Deliveroo en Uber Eats voor dezelfde uitdaging als de retail met Amazon en Bol.com, weet de CFO. “We worden geconfronteerd met digitalisering en automatisering. Een groeiend aantal van onze klanten bestelt vanop afstand. We moeten nadenken over de effecten daarvan op onze organisatie. Hoe de nieuwste technologische evoluties aanwenden om performanter te zijn? Hoe artificiële intelligentie inzetten om onze omzet beter te voorspellen en onze personeelsbezetting juister in te plannen? Dat is mijn taak voor de toekomst. Te veel mensen inzetten, zet onze marge onder druk, terwijl we met te weinig personeel de tevredenheid van de klant riskeren kwijt te spelen. Ik moet het bedrijf voor deze uitdagingen klaarstomen. Ik heb er een sleutelrol in.”

(kader)

Testwagen

Model

Lexus ES300h Hybride

Verkrijgbaar vanaf

47.990 EUR

Verkeersbelasting

326,08 EUR

BIV

867 EUR

<Rond de wagen>

CO2-uitstoot: 100 g/km

Kofferinhoud: 454 liter

Verbruik: 4,4 l/100 km (gecombineerd)

Vermogen in pk: 218

Fiscaal vermogen: 13

Fiscale aftrekbaarheid: 90%