Privacyverklaring

De rol van AI in de financiële sector

19 november 2024
Tekst
Bruno Iserbyt
Beeld
Johan Geeroms

Artificiele intelligentie verandert de manier waarop de financiële sector werkt. Joe van Burik, AI-expert, en Johan Geeroms, directeur risicobeheer bij Allianz, bespreken de kansen, uitdagingen en grenzen van artificiële intelligentie.

Van Burik plaatst de hype in perspectief. “Het concept bestaat al sinds 1956. Sinds 1997 kennen we machine learning, in 2017 kwam deep learning echt op gang. Toch is het vooral de opkomst van generatieve AI sinds 2021 die iedereen wakker heeft geschud. Artificiële intelligentie is zeker een nuttig hulpmiddel, bijvoorbeeld in risicobeheer, maar ik waarschuw voor blind vertrouwen."

"Bij Allianz werken we al jaren met big data en geavanceerde software om risico’s te evalueren”, pikt Geeroms in. “Generatieve AI helpt om financiële documenten nog sneller te analyseren en patronen te herkennen, zoals complexe fraudescenario’s of default-risico’s. Maar interpretatie blijft cruciaal en vereist een menselijke hand."

Hr-beleid

Een generiek AI-model kan immers onverwachte resultaten geven. Daarom is het belangrijk te definiëren wat je wilt bereiken en irrelevante factoren uit te sluiten. Mensen blijven eindverantwoordelijkheid dragen en dat heeft gevolgen voor het hr-beleid.

“De gezochte competenties verschuiven”, aldus Geeroms. “Analisten moeten kennis hebben van AI en zich blijven bijscholen. Ook creativiteit en kritisch denken worden belangrijker, dat zijn vaardigheden die AI niet zomaar kan vervangen."

AI Act

Volgens van Burik moeten we daarom ons onderwijs dringend herbekijken. Jongeren zijn digitaal vaardig, maar er is volgens hem te weinig aandacht voor fundamentele procesinzichten. Ook qua ethiek zijn er uitdagingen.

“De AI Act en GDPR bieden in Europa een kader, maar internationaal is er geen uniformiteit. Als de VS zich onder de Trump-regering protectionistisch opstelt, biedt dat misschien kansen om de Europese techsector te versterken of strategische samenwerkingen met andere regio’s op te zetten", aldus Geeroms.

Energie-intensiteit van AI

“Een ander ethisch aspect is de energie-intensiviteit van AI”, aldus van Burik. “Grote technologiebedrijven hebben hun klimaatdoelstellingen laten varen omwille van de energie-intensiteit van AI. De AI-revolutie is net begonnen en zorgt gelukkig nu al voor een maatschappelijk debat. Bij het openstellen van het internet of de verspreiding van sociale media is dat niet gebeurd.”

De conclusie is duidelijk: AI biedt veel voordelen, zoals het verbeteren van klantgerichtheid en het ondersteunen van complexere analyses. Uiteindelijk gaat het erom AI optimaal in te zetten, zonder te vergeten dat de mens de regie moet behouden.