Privacyverklaring

De vicieuze cirkel van cashtekorten doorbreken, hoe doe je dat?

6 mei 2021
Tekst
Partner Content

Nu de vaccinatiecampagne volop loopt en de overheden beperkende maatregelen beginnen op te heffen, zal de economische activiteit weer versnellen. Economisch herstel kan echter nog ettelijke maanden duren. Heel wat bedrijven krijgen in deze tijden van corona te maken met cashtekorten. Er is immers meer onzekerheid dat facturen (tijdig) betaald worden. Maar je bedrijf moet ondertussen natuurlijk wel blijven draaien. Misschien wordt het ook voor jou als ondernemer moeilijker om betalingen te doen. Je klanten betalen slechter of niet meer doordat ze zelf cashproblemen hebben, door een (tijdelijke) sluiting of zelfs faillissement. Jouw rekeningen blijven wel lopen. Hoe ga je om met die groter wordende druk op liquiditeiten? Hoe vang je dat risico op lange betaaltermijnen best op? En hoe zorg je voor voldoende werkkapitaal?

Bedrijven op zoek naar nieuwe klanten en leveranciers

Heel wat ondernemingen ervaren het vinden van nieuwe klanten als een van de belangrijkste problemen, meer nog dan toegang tot financiering*. Maar ook een (te) grote afhankelijkheid van slechts enkele leveranciers kan voor moeilijkheden zorgen. Denk maar aan wat er gebeurt wanneer een containerschip gaat dwarsliggen. Ook je leveranciersnetwerk uitbreiden en het strategisch aanleggen van een voorraadbuffer valt te overwegen. De hele supply chain wordt langer en dus is het belangrijker dan ooit om kort op de bal te spelen, de cash conversie cyclus zoveel mogelijk in te korten en je werkkapitaal in balans te brengen.

Meer tijd en middelen voor wat echt belangrijk is

Uiteraard is dat geen gemakkelijke opdracht. Bovendien moet je nu meer dan ooit als ondernemer een goed zicht houden op je facturen. Er is immers een groter risico op laattijdig of onbetaalde facturen en zelfs factuurfraude. Je klanten, leveranciers en voorraden en werkwijzen aan nieuwe omstandigheden aanpassen, dat kost allemaal tijd. Tijd die je zo min mogelijk wilt spenderen aan administratie, bankzaken, en dergelijke. Je werkkapitaal optimaal beheren is daarom cruciaal. Vraag daarvoor advies aan je bank en maak er samen efficiënt, snel, digitaal en veilig werk van. Zo hou jij meer tijd over voor wat echt belangrijk is!

Een verantwoord en evenwichtig beheer van werkkapitaal

Gelukkig zit niet elke onderneming in de problemen, maar uitdagingen zijn er altijd. En dan zijn er verschillende oplossingen mogelijk.

  • In eerste instantie wordt vaak aan een traditioneel krediet gedacht. Kredietlasten kunnen echter soms zwaar gaan wegen.
  • Maar je kunt ook facturen laten financieren. Factuurfinanciering of factoring is voor veel ondernemers nog onbekend terrein. Je hebt dan geen andere waarborg nodig: je factuur is het onderpand. Met factoring krijg je onmiddellijk je geld bij opmaak van je factuur en niet pas op vervaldag of wanneer je klant je kan betalen. Je wint dus tijd. Je krijgt op deze manier meer cash beschikbaar om zelf je aankopen te doen. En je hebt minder zorgen rond je schulden.
  • Ook kun je je facturen laten opvolgen. Door efficiënt debiteurenbeheer win je tijd en kun je je focussen op je kernactiviteiten.
  • Tot slot kun je je ook laten verzekeren tegen het niet-betalen van je klanten; een risico dat door deze crisis veel groter is geworden.

Uiteraard moet de gekozen oplossing passen binnen de financieringspolitiek en mogelijkheden van je bedrijf. Een verantwoord en evenwichtig beheer van werkkapitaal is belangrijk. Neem zeker een kijkje op kbc.be/werkkapitaal en ontdek wat we voor je kunnen doen.

*(bron: SAFE 2020 rapport van de ECB)

Meer in het topic: