Op 14 februari 2019 werd DigiCrowd voor elektronische facturatie gelanceerd. De ambitie is om 100.000 bedrijven te mobiliseren om hun digitale postbus te vervolledigen met elektronische facturen.
Onder het motto “the network always wins” werd ervoor gekozen om de krachten te bundelen om de ambitieuze plannen vorm te geven. Initiatiefnemers CodaBox, Sage, Wolters Kluwer en WinBooks willen bovendien de doelstelling van de overheid helpen waarmaken door samen een draagvlak voor digitalisering op ondernemersniveau te creëren.
Het DigiCrowd-project wil ondernemers & boekhouders in staat stellen om:
Philippe De Backer, Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee: “Er worden in België elk jaar meer dan 1 miljard facturen verstuurd en verwerkt in boekhoudingen. Door al deze facturen digitaal te versturen en te verwerken kan er 3,4 miljard euro bespaard worden, kan het aantal slechte betalers en de gemiddelde duur van de betalingstermijnen dalen. Dat is een goede zaak voor onze economie. Bovendien daalt hierdoor ook de papieren administratieve rompslomp. We zijn verheugd dat Digicrowd digitale facturatie laagdrempelig maakt en breed wil uitrollen.”
Vandaag wordt ongeveer 50% van de facturen als PDF-bijlage via e-mail verzonden. Deze verzendwijze maakt inderdaad gebruik van een digitaal kanaal voor de verzending, maar is minder geschikt om factuurgegevens makkelijk en foutloos in boekhoud-, betaal- of ERP-software te importeren. Een open gestructureerd formaat (UBL) biedt hiervoor een betere oplossing.
Via DigiCrowd willen de initiatiefnemers voornamelijk :
Per onderneming die beslist om haar facturen digitaal te versturen zal DigiCrowd een bedrag aan goede doelen schenken die ondernemerschap, digitalisering en sociale gelijkheid stimuleren.
Marie Costers, Managing Director CodaBox: “Sinds onze oprichting in 2011 spelen we een voortrekkersrol binnen onze sector, door technologieën te ontwikkelen die open en makkelijk te integreren zijn. Het DigiCrowd-initatief past dan ook perfect binnen onze filosofie en DNA.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.