Privacyverklaring

Edebex: een fintech draait break-even

13 maart 2019
Tekst
Peter Ooms

Edebex is het Belgische bedrijf achter het portaal waar bedrijven facturen kunnen kopen en verkopen. Het maakt bekend dat het vorig jaar zijn break-even-punt heeft bereikt.

Daarmee breekt Edebex met de traditie van jonge technologiebedrijven om te groeien ten koste van alles. “Tot in 2017 hebben wij ook al onze middelen ingezet om die groei te verwezenlijken. Maar we hebben altijd in het achterhoofd gehouden dat we op zes maanden tijd ook de verliezen konden stoppen. Dat hebben we ook zo beslist voor 2018. Bij de aanvang van het tweede kwartaal hadden we het al bereikt,” zegt David Van der Looven, commercieel directeur en medestichter van Edebex.

Kosten besparen en toch groeien

Misschien nog belangrijk is dat het bedrijf ondanks de kostenbeperking toch zijn omzet kon laten groeien met 83 procent. Die besparing lag vooral op het vlak van de marketing, maar ook op efficiëntieverbeteringen. De groei kwam er door een verbeterde naambekendheid en veel marketingacties door concullega’s zoals de Franse banken. Daarnaast kende het bedrijf een verminderde concurrentie door het faillissement van de grootste uitdager in Frankrijk. David Van der Looven: “We zien dat bedrijven ons concept willen kopiëren, maar zonder onze specifieke aanpak rond kredietanalyse en risicobeperking. Edebex blijft een pure dienstverlener die kopers en verkopers met elkaar in contact brengt, en dus zelf nooit een financieel risico moet dragen. Maar toch doen wij strenge controles op de bedrijven die facturen aanbieden. Bovendien hebben we een kredietverzekeraar ingeschakeld om onze kopende klanten beter te beschermen.”

In de toekomst wil Edebex nog verder groeien in de bestaande markten Benelux, Frankrijk en Portugal. Dat moet gebeuren door bijkomende commerciële medewerkers, nieuwe integraties in facturatieplatformen en ook door nieuwe financieringstypes te voorzien zoals supply chain finance. “En ook in de toekomst willen we break-even blijven draaien. Maar alle andere middelen investeren we wel in de groei,” zegt David Van der Looven.

Meer in het topic: