Privacyverklaring

“Een recessie is onafwendbaar”

1 december 2022
Tekst
Peter Ooms

Kredietverzekeraars stellen algemeen verlies van vertrouwen vast

Crion organiseerde een debat met vertegenwoordigers van de kredietverzekeringsmaatschappijen. De deelnemers zijn er unaniem van overtuigd dat er een recessie zit aan te komen.

Organisator van het debat was Crion, makelaar in kredietverzekeringen en kredietmanagementconsultant. Samen met Etion peilde Crion onlangs via een enquête naar de mening van de bedrijven over de economische toestand en de kredietwaardigheid van klanten en leveranciers. Daaruit bleek al dat ondernemingen de toekomst niet rooskleurig zien, door een combinatie van factoren: hoge inflatie, oorlog, grondstoffenschaarste en loonstijgingen. Prijsverhogingen zijn hiervan een onontkoombaar gevolg.

Faillissementen blijven beperkt

Uit het debat bleek dat de kredietverzekeraars begin oktober nog niet te kampen hadden met meer schadeclaims door een groter aantal faillissementen. Velen zijn wel bekommerd om het verlies van vertrouwen dat zich overal manifesteert. De cijfers en analyses toonden nog geen golf van bedrijven die over de kop gaan. Klanten deden nog behoorlijk zaken en door de stijgende prijzen vroegen velen onder hen zelfs een verhoging van de limieten aan. Het zou gaan om een stijging van tien procent op de totale portefeuille dit jaar. Aan die vraag naar bijkomende limieten willen de kredietverzekeraars niet zomaar toegeven. Ze zweren bij een gebalanceerde aanpak, waarbij ze op een voorzichtige manier de economie en hun klanten blijven ondersteunen.

Door recessie daalt vraag naar kredietlimieten

Bij de verzekeraars heerst er unanimiteit over de recessie die eraan komt en misschien al bezig is. Daardoor zullen de omzetcijfers van de bedrijven en meteen ook de vraag naar bijkomende limieten dalen. Het gevolg is: minder druk op de verzekeraars. Zij raden hun klanten nu al aan om in die omstandigheden zelf een analyse te maken van de benodigde limieten en die ook effectief te annuleren wanneer ze niet nodig zijn. Op die manier is het mogelijk om kosten te besparen.

Die analyse helpt de verzekeraars ook om de uitstaande risico’s correcter in te schatten en de capaciteit te verschuiven in functie van de noden. De kredietverzekeraars hebben het moeilijk om in deze snel wijzigende omstandigheden kort op de bal te spelen. De jaarcijfers die bedrijven publiceren, lopen een stuk achter op de realiteit. Wanneer de omzetcijfers nu plots dalen, is dat niet voor het begin van volgend jaar zichtbaar in de cijfers. De verzekeraars zijn daarom afhankelijk van actuele informatiestromen van hun klanten, zoals de vervaldagenbalans. Zelfs vertragingen in betalingen van kleine bedragen kunnen wijzen op een onderliggende tendens. Het is belangrijk dat bedrijven en verzekeraars in deze omstandigheden nauw contact onderhouden om snel op de hoogte te zijn van financiële moeilijkheden in de toeleverketen.

Meer in het topic: