Privacyverklaring

Een strategie voor onzekerheid

1 december 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Wouter Van Vaerenbergh

Bevoorradingsproblemen, oorlog, energiecrisis, vergrijzing, talentschaarste, inflatie, de klimaatproblematiek, … Geen wonder dat de Nationale Bank het al had over ‘een milde recessie’. Kredietverzekeraars denken er ook zo over, net als cfo’s wereldwijd. Bijna allemaal voeren ze kostenbesparingen door.

Gelukkig schieten ze daarom nog niet allemaal in een kramp. Ook voor bouwgroep Camino wordt het volgend jaar uitdagend, zegt Karolien Vlassenroot, maar de cfo denkt mee over innoverende projecten en diversificatie. “Onze bedrijven hebben nog veel opdrachten dankzij doorgedreven diversificatie.” Via Durabrik Invest bijvoorbeeld, krijgen gezinnen de kans om een woning te huren en nadien te kopen. “Hun huurgeld trekken we na de huurperiode af van de aankoopsom.” Zo biedt de groep aan potentiële klanten de kans om hun financiële middelen te activeren in plaats van ze te laten devalueren door de inflatie. Diversificatie moet de groep sterker maken. Camino startte een resem aparte, gespecialiseerde bedrijven rond duurzaamheid, zoals Plan E (energie-efficiënte renovatie), Victor (totaalrenovaties), of Ecopuur (energietechnieken). “Op die manier blijven we verticaal geïntegreerd en zijn we minder afhankelijk van het succes van één bedrijf in de groep.” Het is een strategie die Karolien Vlassenroot in een vorig leven al zag werken bij Colruyt.

Daar was FDmagazine ook op bezoek voor een gesprek over een interessant project over Robotic Process Automation (RPA). Onze gesprekspartners noemen zich geen digitaliseringsteam, maar een verbeterteam. Automatiseren is pas de laatste stap. Werkvereenvoudigers helpen de afdelingen om de processen te selecteren die in aanmerking komen voor RPA. Gebruikers lanceren zelf voorstellen via een virtuele ideeënbus.

Dat soort betrokkenheid is cruciaal, denken ook de auteurs van het boek ‘Robot zoekt collega’. Ze zien hoe sommige bedrijven goede productiviteitscijfers boeken door te investeren in technologie, andere dan weer veel minder. De goede maken het verschil door medewerkers te consulteren en begeleiden. De auteurs illustreren met een sprekend voorbeeld over de invoering van mobiele robots om taken op te delen tussen pickers, inpakkers en rekkenvullers. Het werk werd efficiënter, maar ook saai, zodat de motivatie van de medewerkers kelderde. Al te vaak voert de bedrijfstop technologie in zonder inspraak.

De conclusie is dat de top best een strategie ontwikkelt die flexibiliteit toelaat, maar dat diezelfde top nooit mag vergeten dat de uitvoering ervan staat of valt met de mensen in de organisatie.

In die mix ontbreekt nog één element. Alle organisaties die we hier noemden, zijn nadrukkelijk bezig met waarden. “Het is pas als er iets misgaat en je moet reageren, dat die waarden zichtbaar worden”, zegt cfo Bart Adam. Voor hem is open communicatie cruciaal. Benoem problemen om ze samen op te lossen. “Dat is een basishouding die je steeds kan aannemen, want er is altijd wel iets dat misgaat.”

Dankzij open communicatie en een waardengedreven leiding is de kans het grootst dat medewerkers zich betrokken voelen en flexibel reageren op onzekerheid. Hoe groot die ook is, dezer dagen.

Meer in het topic: