Privacyverklaring

“Facturen van voor de crisis komen nu op vervaldatum”- Kredietverzekeraars in tijden van corona

10 april 2020
Tekst
Christine Huyge

“De situatie evolueert erg snel in deze crisis. Wat we vorige week nog als waarheid beschouwden, is nu volledig achterhaald”, zegt Christophe Cherry, managing director van Atradius en voorzitter van de afdeling Krediet & Borgtocht van de federatie Assuralia.

Aanvankelijk ging Atradius er nog vanuit dat de coronacrisis niet te lang zou duren en op die manier alleen de allerzwakste bedrijven in enkele sectoren zou raken. “Nu moeten we helaas vaststellen dat de crisis zeer veel supplychains in hun geheel aantast. Neem bijvoorbeeld de automobielsector. Bij de dealers en garages staat het vol nieuwe auto’s. Niemand koopt nog een wagen. Dat heeft effect op alle bedrijven die betrokken zijn in de productieketen van dat voertuig”, zegt Christophe Cherry.

Christophe Cherry, Atradius

Een ander voorbeeld zijn de kleine modeboetieks die nu al weken dicht zijn. In hun zog zal een groot deel van de textielsector het zeer moeilijk krijgen. Dat blijkt ook uit recente faillissementen, zoals dat van E5 Mode. In Frankrijk is een grote elektroketen over de kop gegaan. Er gaan daar ook geruchten over moeilijkheden met een grote handelaar in bouwmaterialen.

Catastrofe binnenkort zichtbaar

Jean-Louis Coppers, managing director van makelaar Crion, treedt Christophe Cherry grotendeels bij. Hij wijst er wel op dat een aantal sectoren het net zeer goed doet. “De voedingssector is daar een voorbeeld van. Ook in Italië trouwens. Bedrijven die nu verpakking verkopen voor voedsel en zeker voor geneesmiddelen doen erg goede zaken.”

De situatie heeft ook effect op de werking van de aanbieders van kredietverzekeringen. Zij gaan nu uit van een scenario waarin binnen enkele weken de grote catastrofe in de economie zichtbaar wordt. “Rond die tijd komen heel wat facturen van bestellingen die dateren van voor de uitbraak van de coronacrisis op vervaldag. Dan zullen we voor het eerst zien of we schade moeten uitbetalen voor transacties die onder onze polis vallen.”

Op het moment van dit gesprek heeft de Nationale Bank van België net zijn prognoses voor de economie gepubliceerd. De NBB gaat uit van een fikse terugloop van de groei met acht procent voor het geheel van 2020, met een uitschieter van min vijftien procent in het tweede kwartaal van dit jaar. “De economen gaan ervan uit dat er na de zomer een herstel komt. Wat als dat niet gebeurt? Dan zal de crisis zwaarder uitvallen dan wat we in 2009 hebben meegemaakt.”

Welke ingrepen zijn mogelijk?

Christophe Cherry wijst erop dat de hele sector zich al tien jaar voorbereidt op een recessie zoals deze. “Na de voorvallen in 2009 en 2010 hebben we een heel andere strategie gevolgd. Toen hebben we als verzekeringsmaatschappijen allemaal eerst zelf grote verliezen geslikt en moesten we drastisch ingrijpen om het ergste te vermijden. Die ervaring heeft ons heel wat voorzichtiger gemaakt.”

Wat doet Atradius anders nu? “We zijn veel selectiever in welke klanten we aanvaarden én de aanpak van de risico’s in de klantenportefeuilles bij onze klanten. Dat maakt dat we er zelf beter voor staan dan toen. De fundamentals zitten goed. Tegelijk verslechtert de economische situatie wereldwijd heel snel. Daarom grijpen we nu al in. Dat doen we door lijsten op te stellen van bedrijven waarvan we denken dat hun kredietwaardigheid achteruitgaat. We vragen aan onze klanten of ze nog zakendoen met deze bedrijven en voor welke bedragen. Op die manier kunnen we vaak kredietlimieten verlagen of zelfs intrekken zonder onze klanten pijn te doen. Dat is een manier om de lucht uit onze kredietportefeuille te halen: de kredietlimieten die we hebben toegezegd aan onze klanten, maar die zij niet gebruiken. Die moeten wij ook niet herverzekeren. Tien procent vermindering zou ons miljarden euro’s aan besparingen opleveren. Ik benadruk dat we dit nu op individuele basis doen, bedrijf per bedrijf, en in nauw overleg met onze klanten. Waar mogelijk blijven we onze klanten ook steunen”, zegt Christophe Cherry.

Reactie van klanten?

“Onze klanten zijn individuele bedrijven, maar ook makelaars. Ze reageren positief. Ze doen mee met onze acties, ook omdat ze voelen dat wij rekening houden met hun wensen. Alleen als hun klant er te slecht aan toe is, kunnen we hen niet volgen.” Waar ziet Christophe Cherry de grootste problemen? “Het is geen geheim dat de sectoren vrijetijd, reizen, detailhandel, horeca, maar ook automobiel en bouw het heel moeilijk hebben.” In landen zoals Duitsland en Nederland is er sprake van overheidssteun aan de kredietverzekeraars. Kan dat ook in België? “Ik ben als voorzitter van de afdeling Krediet & Borgtocht van Assuralia in onderhandeling met de Economic Risk Management Group (ERMG) over een mogelijke ondersteuning. De discussies zijn nog niet afgerond. Wij willen in de eerste plaats ondersteuning voor onverwachte en heel grote verliezen die ons voortbestaan in het gedrang zouden brengen. In de gesprekken leg ik er de nadruk op dat de kredietverzekeraars de bedrijven toelaten om meer zaken te doen. Dat geeft zuurstof aan de economie en werkt tegelijk als veiligheidsnet.”

Slecht zicht op de activiteiten

Jean-Louis Coppers, Crion
Jean-Louis Coppers, Crion

De makelaar van kredietverzekeringen Crion werkt nauw samen met alle gespecialiseerde verzekeraars: Euler Hermes, Atradius en Coface. Crion ziet een gelijkaardige activiteit bij alle maatschappijen om de lucht uit het systeem te halen, elk op zijn manier. “De achterliggende problematiek is dat deze maatschappijen gewoonlijk maar elk kwartaal informatie krijgen van hun klanten over het effectieve gebruik van de limieten. Die klanten weten wel dat ze niet hun hele limiet gebruiken, maar zijn dat in de toekomst wel van plan. Daarom melden ze dat ook niet aan hun verzekeraar. Alleen Credendo gebruikt een andere manier van opvolging. In ieder geval weten we zeker dat veel bedrijven nu aanzienlijk minder verkopen en dus ook veel minder limieten nodig hebben”, zegt Jean-Louis Coppers. Met Crion knoopt hij gesprekken aan op Europees niveau om voor de hele EU in één keer ondersteuning te krijgen voor de kredietverzekeraars.

Meer in het topic: